Brunon Batory
Blok Janusza Siemieńczuka
Dołączył: 17 Sty 2014
Posty: 816
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Wwa
|
Wysłany: Pon 16:10, 20 Sty 2014 Temat postu: [RR] o prywatyzacji spółki Polskie Koleje Państwowe Spółka A |
|
|
Cytat: | Ustawa z 2018 roku
o prywatyzacji spółki Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna
Art.1.
1. Akcje PLK SA będące własnością PKP SA przejmuje Skarb Państwa reprezentowany przez ministra właściwego do spraw transportu.
2. Akcje PKP Cargo S.A. będące własnością PKP SA przejmuje Skarb Państwa reprezentowany przez ministra właściwego do spraw skarbu państwa.
3. Akcje PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście będące własnością PKP SA przejmuje Skarb Państwa reprezentowany przez ministra właściwego do spraw skarbu państwa.
4. Udziały PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o. będące własnością PKP SA przejmuje Skarb Państwa reprezentowany przez ministra właściwego do spraw skarbu państwa.
Art.2.
1. PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o. zostaje połączona z PKP Cargo S.A.
2. PKP Cargo S.A. powiększa kapitał zakładowy o wartość PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o. zaś akcje wytworzone w ten sposób przekazuje Skarbowi Państwa.
Art.3.
PKP SA oraz spółki od niej zależne przekazuje na własność infrastrukturę kolejową PLK SA w skład, której wchodzą:
1. budynki i budowle przeznaczonych do obsługi przewozu osób i rzeczy wraz z zajętymi pod nie gruntami,
2. wszelkie tory, szyny oraz sieć trakcyjna,
Z wyjątkiem infrastruktury będącej własnością PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o.
Art.4.
Wszelkie zobowiązania finansowe pomiędzy PKP SA i PLK SA ulegają wygaśnięciu.
Art.5.
1. Ze spółki PLK SA tworzy się Generalną Dyrekcję Linii Kolejowych i Dworców, nazywanej GDLKiD, która podlega bezpośrednio ministrowi właściwemu ds. transportu.
2. GDLKiD staje się zarządem kolei, w rozumieniu ustawy, o której mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2.
3. Zarządzanie liniami kolejowymi GDLKiD obejmuje również zadania, o których mowa w art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o transporcie kolejowym, wykonywane przez Straż Ochrony Kolei, wchodzącą w strukturę organizacyjną GDLKiD
4. GDLKiD zarządza liniami kolejowymi oraz pozostałą infrastrukturą kolejową, określoną w przepisach ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym
5. GDLKiD obsługuje i działa pod bezpośrednim kierownictwem Generalnego Dyrektora Linii Kolejowych i Dworców, który jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach krajowych linii kolejowych, sieci trakcyjnych i dworców.
6. Generalnemu Dyrektorowi Linii Kolejowych i Dworców podlega Centrala GDLKiD w Warszawie i 16 oddziałów terenowych, których obszar działania pokrywa się z województwami.
Art.6.
Centralny organ administracji rządowej właściwy w sprawach linii kolejowych wykonuje zadania zarządcy kolei krajowych oraz realizuje budżet państwa w tym zakresie. Do Generalnego Dyrektora należy również:
1. współudział w realizacji polityki transportowej w zakresie kolei,
2. gromadzenie danych i sporządzanie informacji o sieci kolei publicznych,
3. nadzór nad przygotowaniem infrastruktury kolejowej na potrzeby obrony państwa,
4. współpraca z administracjami kolejowymi innych państw i organizacjami międzynarodowymi,
5. współpraca z organami samorządu terytorialnego w zakresie rozbudowy i utrzymania infrastruktury kolejowej,
6. zarządzanie ruchem na kolejach krajowych i dworcach,
7. ochrona zabytków kolejnictwa,
8. wykonywanie zadań związanych z przygotowywaniem i koordynowaniem budowy i eksploatacji kolei i dworców,
9. pobieranie opłat za przejazd zgodnie z przepisami o kolejnictwie.
Art.7.
Minister właściwy ds. skarbu odpowiada za wykonanie prywatyzacji PKP S.A. wg poniższego harmonogramu:
1. 10% akcji PKP S.A. przeznacza się na sprzedaż i oddaje do obrotu publicznego na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
2. 8% akcji PKP S.A. przeznacza się na sprzedaż po 4/5 ceny pracownikom PKP S.A. oraz spółek zależnych.
3. 27% akcji PKP S.A. proponuje się Otwartym Funduszom Emerytalnym w zamian za obligacje Skarbu Państwa posiadane przez te podmioty.
4. 45% akcji PKP S.A przeznacza się do sprzedaży w obrocie publicznym w ramach programu akcjonariat obywatelski.
5. Pozostałe 10% przeznacza się do sprzedaży w obrocie publicznym na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Art. 8.
1. Traci moc ustawa z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”
2. Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
|
Cytat: | Uzasadnienie:
Od ponad 20 lat Polskie Koleje Państwowe przynoszą naszej pięknej ojczyźnie tylko wstyd. A przecież wypracowaliśmy już dobre rozwiązania czego doskonałym przykładem jest ponad 10 letni szybki rozwój budowy dróg i autostrad w Polsce. A przecież PKP może działać sprawnie, co udowodniły PKP Cargo i Przewozy Regionalne. Od 2000 roku próbuje się bezskutecznie wyprowadzić PKP na prostą, a bałagan się tylko powiększa. Mówimy stanowcze dość bezhołowiu na kolei. Z Całej grupy PKP została wydzielona część zarządzającą torami, sieciami trakcyjnymi i dworcami funkcjonującymi, z której utworzyliśmy Generalną Dyrekcję Linii Kolejowych i Dworców. Zaś reszta grupy ulega całkowitej i kompletnej prywatyzacji. W kwestiach transportu osobowego Ruch Rozwoju całkowicie zaufał sile rynku i postanowił że wszelkie spółki grupy PKP, zarówno te zajmujące się energetyką, informatyką, szkoleniem jak i po prostu przewozem osób powinny natychmiast zostać wpuszczone w wir mechanizmów rynkowych. Dzięki temu mają szansę przynieść jeszcze korzyść naszej gospodarce i nie mały zastrzyk gotówki dla Budżetu Państwa. W skrócie mechanizm działania ustawy przedstawia się tak:
Z PKP przenosi się do SP wszelkie udziały:
1. PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście
2. PKP Cargo S.A. którą się łączy z: PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o. w tym Linię kolejową nr 65 oraz pozostałą część infrastruktury kolejowej.
Tworzy się Generalną Dyrekcję Linii Kolejowych i Dworców na wzór GDDKiA. Z PKP przenosi się do GDLKiD:
1. PKP Polskie Linie Kolejowe
2. Miejskie Dworce - utworzone z PKP S.A. Oddział Dworce Kolejowe (83)
3. Dworce Polski - utworzone z pozostałych 514 czynnych Dworców kolejowych
W Grupie PKP pozostają:
1. PKP Intercity S.A. (w tym większościowy pakiet WARS S.A.)
2. PKP Energetyka S.A.
3. TK Telekom Sp. z o.o.
4. PKP Informatyka Sp. z o.o.
5. KPT-W Natura TOUR Sp. z o. o.
6. Drukarnia Kolejowa Kraków Sp. z o. o.
7. CS Szkolenie i Doradztwo Sp. z o.o.
8. ok. 2000 nieużywanych dworców i stacji.
9. Pozostałe nieruchomości i ruchomości, zobowiązania, aktywa, pasywa itp. itd.
Akcje PKP S.A. oddaje się OFE w zamian za obligacje SP przez nie posiadane i sprzedaje się w ramach akcjonariatu obywatelskiego, pracowniczego oraz oddaje do obrotu publicznego na GPW.
|
|
|