Anna Radziwiłł-Schmidt
Umiarkowani
Dołączył: 18 Cze 2013
Posty: 3597
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Bruksela
|
Wysłany: Pon 15:20, 10 Lut 2014 Temat postu: [PPL]: o zmianie ustawy - Kodeks Wyborczy |
|
|
OG: Bo niektórym nie pasuje xD
Cytat: | USTAWA
z 2018 r.
o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy
Art. 1. W ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 10 w § 1 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) w wyborach do Parlamentu Europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej - obywatel polski, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 17 lat oraz obywatel Unii Europejskiej niebędący obywatelem polskim, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 17 lat, oraz stale zamieszkuje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;";
2) w art. 26 § 3 otrzymuje brzmienie:
§ 3.1. Jeżeli głosowanie przeprowadza się w ciągu dwóch dni, dla osób kończących 18 lat w drugim dniu głosowania sporządza się dodatkowy spis.
2. Jeżeli głosowanie przeprowadza się w ciągu dwóch dni, dla osób kończących 17 lat w drugim dniu głosowania sporządza się dodatkowy spis.".
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. |
Cytat: | Poseł sprawozdawca: Filip Serafin
UZASADNIENIE
Przedmiotem projektu jest nowelizacja ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy, która ma na celu obniżenie cenzusu wieku czynnego prawa wyborczego do lat 17 w wyborach do Parlamentu Europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej.
Wyżej wymieniona inicjatywa ustawodawcza nie wymaga zmiany Konstytucji RP, gdyż z brzmienia jej art. 62 ust. 1 wynika, że cenzus wieku czynnego prawa wyborczego, tj. 18 lat odnosi się do prawa wybierania: Prezydenta RP, posłów, senatorów i przedstawicieli do organów samorządu terytorialnego. W ocenie projektodawców obniżenie cenzusu wieku czynnego prawa wyborczego do lat 17 powinno nastąpić także w odniesieniu do wyborów ww. organów, co jednak jest trudne do przeprowadzenia.
Zaproponowana regulacja mogłaby być swoistym testem i przekonać sceptyczną część parlamentu do stosownej zmiany Konstytucji RP w wyżej omówionym zakresie. W rozwiniętych demokracjach można bowiem zaobserwować wyraźną tendencję do zagwarantowania jak największej liczbie obywateli dostępu do praw wyborczych. Pionierem w tym zakresie wśród państw europejskich jest Austria, gdzie czynne prawo wyborcze przysługuje osobom od 16 roku życia. Poza Europą 16- i 17-latkowie mają prawo głosować w wyborach powszechnych m.in. w Brazylii, Ekwadorze i Nikaragui. Ponadto 17-latkowie, a także osoby pozostające w związku małżeńskim bez względu na wiek są uprawnieni do głosowania w Indonezji.
Należy zauważyć, iż - 17 lat to wiek, w którym młodzi ludzie zaczynają wykazywać się dojrzałością i samodzielnością sądów. Należy zauważyć, iż prawo obejmuje i traktuje 17-latków jak ludzi dojrzałych jeśli chodzi o kwestie odpowiedzialności karnej, pracy zarobkowej czy nawet zawarcie małżeństwa. W takim razie dlaczego nie przyznać 17-latkom czynnego prawa wyborczego. Zwłaszcza, że w życiu społecznym można zaobserwować zauważalną zmianę w mentalności i dojrzałości młodych ludzi. W szczególności zjawisko to obrazuje coraz większe zaangażowanie osób młodych w działalność stowarzyszeń, fundacji oraz młodzieżówek partii politycznych. Ponadto skoro partie polityczne tworząc organizacje młodzieżowe pozwalają , aby ich członkami były osoby poniżej 18 roku życia (najczęściej 16 lat), to oznacza to, że osoby w wieku 16, 17 lat kwalifikują się do tego, aby przyznać im czynne prawo wyborcze.
Warta jest też podkreślenia coraz większa dostępność do informacji i świadomości obywatelskiej ludzi młodych, poprzez strony internetowe i portale społecznościowe, gdzie mogą oni (w przeciwieństwie do wielu starszych przedstawicieli społeczeństwa) świadomie i odpowiedzialnie kształtować swoje poglądy.
Wejście w życie projektowanej ustawy ma doniosłe znaczenie społeczne, gdyż zaktywizuje udział młodych ludzi w życiu publicznym i zapewni im realny wpływ na ich przyszłość osobistą i przyszłość państwa. Regulacja nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Proponowane regulacje prawne nie będą miały wpływu na sytuację gospodarczą i rozwój regionalny.
Projekt nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa.
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty wiążącymi przepisami prawa Unii Europejskiej i nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
|
Debata:
http://www.rzeczpospolita2015.fora.pl/debaty,144/ppl-o-zmianie-ustawy-kodeks-wyborczy,3224.html#71724
|
|