|
www.rzeczpospolita2015.fora.pl Symulacja Polityczna
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mikołaj Liściowski
Nowa Prawica
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 4329
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Śro 21:57, 26 Lis 2014 Temat postu: [NP] o zmianie ustawy Kodeks Wyborczy i innych ustawy. |
|
|
Cytat: | Ustawa z 2021 roku o zmianie ustawy Kodeks Wyborczy i innych ustawy.
Art. 1 W ustawie Kodeks Wyborczy z 2011 roku dokonuje się następujących zmian:
1)Z art. 385 § 1 wykreśla się słowa: „niebędącej miastem na prawach powiatu”
2) uchyla się art. 387,
3) Art 415 otrzymuje brzmienie:
„Art. 415.
W gminie, a także dzielnicy miasta stołecznego Warszawy o wyborze na radnego rozstrzyga
liczba ważnie oddanych głosów na poszczególnych kandydatów.”
4) Art. 417 § 3 otrzymuje brzmienie:
„Jednostkę pomocniczą gminy dzieli się na dwa lub więcej okręgów wyborczych również wtedy, gdy w gminie niebędącej miastem na prawach powiatu liczba radnych wybieranych w danej jednostce pomocniczej byłaby większa niż 1.”
5) Art. 418 otrzymuje brzmienie:
„Art. 418.
W każdym okręgu wyborczym tworzonym dla wyboru rady w gminie wybiera się 1 radnego.”
6) Art. 225 otrzymuje brzmienie:
§ 1. Komitet wyborczy może zgłosić w każdym okręgu wyborczym tylko jednego kandydata.
§ 2. Kandydować można tylko w jednym okręgu wyborczym.
7) Art. 427 § 1 otrzymuje brzmienie:
„Każda zgłaszana lista kandydatów powinna być poparta podpisami co najmniej 25 wyborców.”
Cool Art. 438. otrzymuje brzmienie:
§ 1. Na karcie do głosowania w okręgu wyborczym umieszcza się listy kandydatów zarejestrowane w danym okręgu według nadanych im numerów, wymieniając nazwiska i imiona kandydatów każdej z list w kolejności ich umieszczenia na
liście, wraz ze skrótami nazw komitetów wyborczych, a także rubrykę o treści”Żaden z powyższych” i rubrykę o treści „Własny kandydat” z miejscem na wpisanie własnego kandydata.
§ 2. Nazwisko i imię (imiona) kandydata, a także rubryki o których mowa w § 1 są poprzedzone z lewej strony kratką przeznaczoną na postawienie znaku „×” oznaczającego głos oddany na danego
kandydata.
9) Art. 439 otrzymuje brzmienie:
§ 1. W wyborach radnych w gminie wyborca głosuje na określonego kandydata lub zaznacza jedną z rubryk, o których mowa w art. 438, stawiając znak „×” (dwie przecinające się linie w obrębie kratki) w kratce z lewej strony obok nazwiska tego kandydata. W przypadku zaznaczenia rubryki „Własny Kandydat” wyborca musi ponadto wpisać w wyznaczonym miejscu imię i nazwisko dowolnie wybranej przez siebie osoby posiadającej bierne prawo wyborcze w wyborach do rad gmin, a także jej adres zameldowania.
§ 2. Za nieważny uznaje się głos, jeżeli na karcie do głosowania postawiono znak „×” w kratce z lewej strony obok nazwiska lub rubryki w więcej niż jednej kratce lub nie postawiono znaku „×” w żadnej kratce. Głos jest również nieważny, jeżeli znak „×” postawiono w kratce wyłącznie przy nazwisku kandydata w sytuacji określonej w art. 437 § 2, a także w sytuacji zaznaczenia rubryki „Własny kandydat” i nie podania danych, o których mowa w § 1 w wyznaczonym miejscu.
10) Uchyla się art. 440
11) Art. 442 § 2. otrzymuje brzmienie:
„W zestawieniu wymienia się odpowiednio liczby:
1) osób uprawnionych do głosowania;
2) wyborców, którym wydano karty do głosowania;
3) wyborców głosujących przez pełnomocnika;
4) kart wyjętych z urny, w tym:
a) kart nieważnych,
b) kart ważnych;
5) głosów nieważnych;
6) głosów ważnie oddanych łącznie na wszystkich kandydatów,
7)głosów ważnie oddanych na poszczególnych kandydatów.
Cool głosów ważnie oddanych na rubrykę „Żaden z powyższych”
9) głosów ważnie oddanych na rubrykę „Własny kandydat”
10) głosów ważnie oddanych na osoby wpisane do wyznaczonego miejsca w rubryce „Własny kandydat”
12) Art. 443. otrzymuje brzmienie:
„§ 1. W wyborach do rady w gminie za
wybranego w danym okręgu wyborczym uważa się tego kandydata, który otrzymał największą liczbę ważnie oddanych głosów.
§ 2. Za ważnie wybranego kandydata uważa się również osobę, która uzyskała najwięcej głosów poprzez wpisanie jej wymaganych danych do rubryki”Własny kandydat”
§ 3 Jeżeli dwóch lub więcej kandydatów otrzyma równą liczbę głosów uprawniającą do uzyskania mandatu, o wyborze decyduje większa liczba obwodów, w których kandydaci otrzymali największą liczbę głosów, a gdyby i liczby obwodów były równe – rozstrzyga losowanie przeprowadzone przez komisję.
§ 4. Tryb przeprowadzenia losowania, o którym mowa w § 2, określa Państwowa Komisja Wyborcza.
§ 5. Jeżeli najwięcej głosów w danym okręgu wyborczym padnie na rubrykę „Żaden z powyższych” mandat pozostaje nieobsadzony, a wybory należy powtórzyć.”
13) Uchyla się art. 444.
14) Art. 450 otrzymuje brzmienie:
„Art. 450.
Do wyborów do rad powiatów w zakresie nieuregulowanym stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 10 dotyczące wyborów do rad gmin, chyba że przepisy niniejszego rozdziału stanowią inaczej.”
15) Art. 453 otrzymuje brzmienie:
„Art. 453.
W każdym okręgu wyborczym wybiera się 1 radnego.”
16) Art. 454 § 3 i § 4 otrzymują brzmienie:
„§ 3. W celu tworzenia okręgów możliwe jest łączenie gmin tylko w przypadku, gdy liczba radnych przypadająca na którąkolwiek z gmin, wynikająca z normy przedstawicielstwa dla okręgów, wynosiłaby mniej niż 1.
§ 4. Podział gminy na dwa lub więcej okręgów jest dopuszczalny jedynie w przypadku, gdyby liczba radnych przypadających na tę gminę, wynikająca z normy przedstawicielstwa dla okręgów, wynosiła więcej niż 1.”
17) Art. 457 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Liczba kandydatów na liście nie może być większa niż 1.
§ 2. Każda zgłoszona lista kandydatów powinna być poparta podpisami co najmniej 160 wyborców.
1Cool Art. 459 otrzymuje brzmienie:
„Art. 459.
§ 1. Do wyborów do sejmików województw w zakresie nieuregulowanym stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 10 dotyczące wyborów do rad gmin, chyba że przepisy niniejszego rozdziału stanowią inaczej.
§ 2. Ilekroć w przepisach niniejszego rozdziału jest mowa o powiecie rozumie się przez to również miasta na prawach powiatu.
§ 3. Ilekroć w przepisach niniejszego rozdziału jest mowa o powiatowej komisji wyborczej rozumie się przez to również miejską komisję wyborczą w mieście na prawach powiatu.”
19) Art. 462 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. W celu przeprowadzenia wyborów obszar województwa dzieli się na okręgi wyborcze.
§ 2. Okręgiem wyborczym jest jeden powiat lub jego część.
§ 3. Łączenie powiatów, lub części powiatów w celu utworzenia okręgu wyborczego jest dopuszczalne jedynie w przypadku, gdyby liczba radnych wybieranych w danym powiecie do sejmiku województwa była mniejsza niż 1.
§ 4. Łączenie powiatów nie może naruszać więzi społecznych łączących wyborców należących do mniejszości narodowych lub etnicznych, zamieszkujących na terytorium łączonych powiatów lub części powiatów.
§ 5. Podział powiatu na dwa lub więcej okręgów jest dopuszczalny jedynie w przypadku, gdyby liczba radnych przypadająca na ten powiat, wynikająca z normy przedstawicielstwa dla okręgów, wynosiła więcej niż 1.
§ 6. Utworzenie na obszarze powiatu dwóch lub więcej okręgów wyborczych wymaga porozumienia z radą tego powiatu; należy przy tym uwzględnić podział danego powiatu na okręgi wyborcze dla wyborów do rad powiatów.
§ 7. Łączenie dwóch lub więcej powiatów lub części powiatów w celu utworzenia okręgu wyborczego wymaga zasięgnięcia opinii rad tych powiatów.
20) Art. 463. § 1. otrzymuje brzmienie:
„Podział na okręgi wyborcze, ich numery, granice oraz liczbę radnych wybieranych w okręgu wyborczym ustala, na wniosek marszałka, sejmik województwa według jednolitej normy przedstawicielstwa obliczonej przez podzielenie liczby mieszkańców województwa przez liczbę radnych wybieranych do danej rady, z uwzględnieniem art. 462 i tego, że w jednym okręgu wyborczym wybiera się jednego radnego.”
Art. 2.
Art. 17 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym otrzymuje brzmienie:
„W skład rady wchodzą radni w liczbie:
1) dziesięciu w gminach do 20 000 mieszkańców;
2) piętnastu w gminach do 50 000 mieszkańców;
3) dwudziestu w gminach do 100 000 mieszkańców;
4) dwudziestu pięciu w gminach do 400 000 mieszkańców
5) trzydziestu w gminach powyżej 400 000 mieszkańców.”
Art. 3.
Art. 2. ustawy z dnia 15 marca 2002 r.
o ustroju miasta stołecznego Warszawy otrzymuje brzmienie:
„W skład Rady m. st. Warszawy wchodzą radni w liczbie 40.”
Art. 4.
Art. 9. ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r.
o samorządzie powiatowym otrzymuje brzmienie:
„1. Rada powiatu jest organem stanowiącym i kontrolnym powiatu, z zastrzeżeniem
przepisów o referendum powiatowym.
2. Kadencja rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.
3. Radni wybierani są w wyborach bezpośrednich. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do rady powiatu określa odrębna ustawa.
4. W skład rady powiatu wchodzą radni w liczbie dziesięciu w powiatach liczących
do 40 000 mieszkańców oraz po dwóch na każde kolejne rozpoczęte 20 000 mieszkańców, ale nie więcej niż dwudziestu pięciu radnych.”
art. 5.
Art. 16 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa otrzymuje brzmienie:
„1. Sejmik województwa jest organem stanowiącym i kontrolnym województwa.
2. Kadencja sejmiku województwa trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.
3. W skład sejmiku województwa wchodzą radni wybrani w wyborach bezpośrednich w liczbie dwudziestu w województwach liczących do 2 000 000 mieszkańców oraz po dwóch radnych na każde kolejne rozpoczęte 500 000 mieszkańców.
4. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do sejmiku województwa określa odrębna ustawa.”
Art. 6.
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia kolejnych wyborów samorządowych. |
Uzasadnienie: Proponowana ustawa wprowadza jednomandatowe okręgi wyborcze w wyborach do wszystkich rad samorządowych. Dotychczas takie okręgi istniały tylko w wyborach do rad gmin. Ustawa zmniejsza także liczbę radnych. Naszym zdaniem piętnastu radnych nawet w najmniejszych, kilkutysięcznych gminach nie jest dobre. Zmniejszenie liczby radnych pozwoli także na duże oszczędności w budżecie.
Ustawa ma na celu przede wszystkim zmniejszenie ogromnej liczby głosów nieważnych w wyborach do rad powiatów i do sejmików. Zawsze było to kilkanaście procent. Powodem tego stanu rzeczy była mała rozpoznawalność kandydatów do wyższych szczebli samorządów. Pojawiały się także problemy z broszurami, na których trzeba oddawać głosy. Część osób wybierała po jednej osobie z każdej kartki, nie wiedząc jak dokładnie należy głosować. Wprowadzenie niewielkich okręgów jednomandatowych pozwoli na zwiększenie rozpoznawalności kandydatów, a także zmniejszenie ich liczby - jeden komitet będzie mógł zgłosić tylko jedną kandydaturę, w wyniku czego kandydatów będzie najprawdopodobniej tylko po kilku na okręg. Ponadto ordynacja taka jest najprostsza i zrozumiała dla każdego obywatela. Znikną także sytuacje, w których do rad będą wchodziły osoby z o wiele mniejszym poparciem od innych, którzy się nie dostali. Zniknie także problem progu wyborczego, który także w opinii wielu osób jest nieuczciwy, gdyż przeszkadza w działalności niewielkich regionalnych komitetów wyborczych. Zresztą jego likwidacja w wyborach do sejmu kilka lat temu obaliła argumenty jego zwolenników, że dojdzie do rozdrobnienia sceny politycznej. Do niczego takiego nie doszło - niewielkie partie zdobyły tylko pojedyncze mandaty.
Ponadto zostaje wprowadzona możliwość głosu na opcję 'Żaden z powyższych" i "Własny kandydat".
Liczę na poparcie tej ustawy przez wszystkich posłów.
Debata trwa do godziny 22:00 29 listopada.
Ostatnio zmieniony przez Mikołaj Liściowski dnia Czw 16:35, 27 Lis 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Katarzyna Pucz-Swarzewska
Umiarkowani
Dołączył: 20 Sie 2014
Posty: 944
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 19:18, 27 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
Cytat: | Katarzyna Matusik-Lipiec wchodzi na mównicę:
Panie Marszałku,
Wysoka Izbo,
Klub Parlamentarny Umiarkowanych popiera inicjatywę Nowej Prawicy dotyczącą wprowadzenia do sejmików i rad powiatów jednomandatowych okręgów wyborczych. Pozytywnie odbieramy również zmniejszenie liczby radnych. Przemawia do nas uzasadnienie wnioskodawców - zmniejszenie liczby radnych doprowadzi do dużych oszczędności.
Ta ustawa ma być także próbą zmniejszenia liczby głosów nieważnych w wyborach samorządowych. Obecnie karty do głosowania są często skomplikowane i wiele osób nie wiedziało, jak głosować. Mamy nadzieję, że ta ustawa przyczyni się do zmniejszenia liczby głosów nieważnych i zachęci wyborców do brania udziału w wyborach, które będą łatwiejsze.
Klub Parlamentarny Umiarkowanych zagłosuje za projektowaną ustawą.
Dziękuję. |
Ostatnio zmieniony przez Katarzyna Pucz-Swarzewska dnia Czw 19:20, 27 Lis 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Aleksander Niełów
Lewica
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 879
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pią 15:46, 28 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
Michał Zaleski
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
Niektóre elementy tego projektu są nawet interesujące, choć na przykład możliwość głosowania na kogoś, kto nie zgadza się na kandydowanie, jest pomysłem co najmniej kuriozalnym.
Pomysł zmniejszenia liczby radnych budzi zrozumienie, choć mamy wrażenie, że jest to tylko populistyczna zagrywka. Warto wziąć pod uwagę to, że zmniejszenie liczby radnych, zwłaszcza w sejmikach wojewódzkich, spowoduje przede wszystkim to, że radni oddalą się od mieszkańców. Również argument o dużych oszczędnościach jest bardzo wątpliwy. Naszym zdaniem te oszczędności będą śladowe.
Największy jednak sprzeciw Lewicy budzi propozycja, by okręgi jednomandatowe rozszerzyć na wszystkie gminy oraz rady powiatów i sejmiki wojewódzkie. Uważamy, że jest to propozycja ze wszech miar szkodliwa. Okręgi jednomandatowe są z natury rzeczy wykluczające i sprzyjają zabetonowaniu sceny politycznej. W gminach może nie jest to tak wyraźne, ale w sejmikach wojewódzkich, do których wybory mają już charakter zdecydowanie polityczny w tym ogólnokrajowym sensie, będzie to bardzo wyraźne. Jest to tym bardziej niebezpieczne, że poparcie dla poszczególnych ugrupowań w pewnych regionach jest zdecydowanie większe. Może się zatem okazać, że w niektórych sejmikach będzie 90% albo i 100% radnych z jednego ugrupowania. To byłoby bardzo groźne dla tej regionalnej demokracji i może prowadzić do wielu bardzo niebezpiecznych patologii.
Również próba argumentacji, że uproszczenie wyborów do sejmików spowoduje, że będzie mniej głosów nieważnych, nie wytrzymuje krytyki. Obecnie wybory do sejmików nie są ani o milimetr bardziej skomplikowane niż wybory do Sejmu. A jednak w wyborach do Sejmu głosów nieważnych jest zwykle około 1-2%.
Również w wyborach do rad miast na prawach powiatu, które nadal są proporcjonalne, liczba głosów nieważnych jest o wiele niższa niż w wyborach do sejmików.
Dlaczego tak jest? To bardzo proste. Co to jest Sejm, wie każde dziecko. Czym jest rada gminy łatwo można się zorientować. Ludzie często w sprawie np. dziurawej ulicy udają się właśnie do radnych swojej gminy. Rada powiatu nie jest bardzo różna od rady gminy.
Ale co to jest sejmik i po co jest sejmik i kto w nim zasiada - tego ludzie bardzo często zwyczajnie nie wiedzą. Stąd nierzadko bywa tak, że człowiek dostając 4 karty wyborcze krzyżyk stawia na trzech, które wie do czego służą, a ten nieszczęsny sejmik wrzuca pusty.
To jest właśnie główna przyczyna wielu głosów nieważnych w wyborach do sejmików - a nie proporcjonalna ordynacja wyborcza.
Zatem, jeśli chcemy, by liczba nieważnych głosów w wyborach do sejmików wojewódzkich była niższa, to musimy wyjaśnić ludziom, czym są Sejmiki i pokazać im, że są one ważne. Być może potrzebna jest jakaś zmiana w funkcjonowaniu samych sejmików.
Natomiast próba wprowadzenia okręgów jednomandatowych - w swej istocie wykluczających i betonujących scenę polityczną - pod pretekstem walki z głosami nieważnymi jest zachowaniem wysoce nieuczciwym.
Lewica apeluje do wszystkich ugrupowań o odrzucenie tego projektu.
Dziękuję.
Ostatnio zmieniony przez Aleksander Niełów dnia Pią 15:47, 28 Lis 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mikołaj Liściowski
Nowa Prawica
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 4329
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pią 16:49, 28 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
Panie marszałku!
Wysoka Izbo!
Oczywiście po wprowadzeniu okręgów jednomandatowych liczba głosów nieważnych nie zmniejszy się do poziomu z wyborów do sejmu, ale naszym zdaniem trochę mimo wszystko się zmniejszy. Wyeliminowany zostanie problem zaznaczania po jednym kandydacie na każdej liście wyborczej.
Naszym zdaniem okręgi jednomandatowe wcale nie muszą doprowadzić do zabetonowania sceny politycznej. Większość województw także jest mocno podzielona pod względem poparcia dla poszczególnych partii politycznych. Na pewno jednak łatwiej będzie dostać się do sejmików osobom bezpartyjnym. Obecnie próg wyborczy powoduje to, że wielu ludzi nie popiera mniejszych ugrupowań i inicjatyw bezpartyjnych, gdyż sądzą, że oni i tak nie przekroczą progu. Ponadto po wprowadzeniu okręgów jednomandatowych większość powiatów będzie miała jednego posła i wyborcom łatwiej będzie go rozliczać za to co zrobił w sejmiku dla swojego regionu. Obecnie w dużych okręgach proporcjonalnych radni pochodzą najczęściej z największego miasta i okolic, a reszta zostaje często bez odpowiedniej reprezentacji.
Proszę o poparcie ustawy
Dziękuję.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Aleksander Niełów
Lewica
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 879
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pią 17:47, 28 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
Michał Zaleski
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
Problem polegający na tym, że czasem wszyscy radni z okręgu mogą pochodzić z największego w nim ośrodka miejskiego nie zniknie. Wręcz przeciwnie. Jeżeli np. w danym powiecie będzie wybierany jeden radny, to nie możliwości, żeby pochodził on jednocześnie ze stolicy powiatu i z jego obrzeży.
Problem, że lokalnym i regionalnym komitetom trudno się dostać do rady czy sejmiku jest wyolbrzymiony. W przeszłości niejednokrotnie takie komitety do sejmików wchodziły a nawet wchodziły w skład koalicji rządzących województwem. To, że takich przypadków jest mniej niż w gminach czy powiatach wynika z innej specyfiki samorządu wojewódzkiego. Po prostu na poziomie gminy łatwiej jest się zorganizować i stworzyć dobry program.
Natomiast, jeśli Nowa Prawica nadal uważa, że jest to duży problem, to można po prostu zlikwidować próg wyborczy. Nie trzeba to tego wprowadzać szkodliwej ordynacji większościowej.
To, że okręgi jednomandatowe prowadzą do zabetonowania sceny politycznej widzimy chociażby na przykładzie Stanów Zjednoczonych, gdzie istnieją praktycznie tylko dwie partie.
Ponadto okręgi jednomandatowe powodują, że bardzo duża część wyborców zwyczajnie nie ma żadnej reprezentacji. W ordynacji proporcjonalnej zwykle reprezentowanych jest 80, 90 a nawet więcej procent wyborców. W okręgu jednomandatowym, gdzie zwycięzca bierze wszystko, może zdarzyć się tak, że 80% wyborców nie będzie miało swojej reprezentacji. To jest bardzo szkodliwe dla demokracji i zniechęcające do uczestnictwa obywateli w życiu politycznym.
Dziękuję.
Ostatnio zmieniony przez Aleksander Niełów dnia Pią 17:48, 28 Lis 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|