|
www.rzeczpospolita2015.fora.pl Symulacja Polityczna
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Aleksander Niełów
Lewica
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 879
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pią 20:38, 30 Sty 2015 Temat postu: Informacja rządu na temat Strategii "Wspólna Przyszłość |
|
|
Eugeniusz Czykwin
Kolejnym punktem porządku dziennego jest informacja Rady Ministrów na temat Strategii "Wspólna Przyszłość".
Informację przedstawi wiceprezes Rady Ministrów Aleksander Niełów.
Po przedstawieniu informacji przewidywana jest debata.
Proszę o zabranie głosu, panie premierze.
[debata 72h, ale jakby coś, to się przedłuży]
-----
Tekst Strategii przekazany posłom:
Cytat: |
Diagnoza
- wysokie bezrobocie
- niestabilne zatrudnienie (umowy śmieciowe, praca tymczasowa albo i na czarno)
- rosnące nierówności społeczne
- związana z powyższymi bariera popytu
- wyczerpywanie się "grubej" konkurencyjności kosztowej
- i związany z tym pułapka średniego dochodu
- zbyt wolny w ostatnich latach wzrost gospodarczy
- zbyt duża szara strefa
- ujemny przyrost naturalny
- ujemne saldo migracji
- funkcjonowanie postawy "to mi się należy, ale od siebie nic nie dam"
- związane z tym problemy z płaceniem podatków i innych danin publicznych
- związane z tym problemy z finansowaniem zadań publicznych
- ogólny brak zaufania na na linii jednostka-państwo i pomiędzy jednostkami
- czyli generalnie niski kapitał społeczny
- "warszawocentryzm", czyli lokowanie wszelkich instytucji w Warszawie
- związane z tym zasysanie talentów z całej Polski do Warszawy
- w konsekwencji nierównomierny rozwój kraju
- i pogłębianie się różnic między regionami
- nierówność płci na rynku pracy, w szczególności płacowa i tzw. "szklany sufit"
Cele:
- wzrost PKB na poziomie 4-6% w ciągu 2 lat
- obniżenie bezrobocia do 6% w ciągu 3 lat
- wyrównanie salda migracji w ciągu 3 lat
- wzrost współczynnika dzietności do 1,45 w 2025 r.
Recepty
Pakiet dla Pracy
- oskładkowanie umów zlecenia co najmniej do wysokości płacy minimalnej od 2023 r
- takie samo oskładkowanie umów o dzieło od 2024 r.
- wprowadzenie do Kodeksu cywilnego przepisów wprost zakazujących stosowania umów cywilnoprawnych w najbardziej oczywiście "pracowniczych" przypadkach
- wprowadzenie minimalnych stawek dla umów cywilnoprawnych, porównywalnych z minimalnym wynagrodzeniem za pracę
- wzmocnienie kontroli nad agencjami pracy tymczasowej oraz realne egzekwowanie przepisów w tym zakresie
- ulga w podatkach dochodowych dla pracodawców zwiększających zatrudnienie - umiarkowana, ale tak skonstruowana, by premiowała także rezygnowanie ze śmieciówek i pracy tymczasowej
- wprowadzenie możliwości przywrócenia PUP decyzją rady powiatu
- przywrócenie Wojewódzkich Urzędów Pracy
- reforma metod działania służb zatrudnienia - nowe formy pomocy bezrobotnym
- uzależnienie wysokości kar za łamanie prawa pracy od możliwości finansowych pracodawcy
- wykorzystanie Skarbu Państwa i administracji publicznej jako liderów dobrych praktyk
- promowanie oferentów zatrudniających na umowę o pracę w zamówieniach publicznych
Pakiet dla Rodziny
- fundusz mieszkań na wynajem - w formie spółki SP albo funduszu zarządzanego przez BGK
- mechanizmy promujące rodzicielstwo w zakresie emerytury
- podniesienie świadczeń rodzinnych i uzależnienie kryterium dochodowego od minimum socjalnego
- ogólnopolska karta dużej rodziny
Pakiet dla Gospodarki
- przesunięcie akcentów z montowania na tworzenie, przy wykorzystaniu zasobu SP
- wspieranie innowacji, w szczególności poprzez ARP
- przepracowanie ulgi podatkowej na nowe technologie, żeby była pomocniejsza, skuteczniejsza
- generalnie wykorzystanie SP jako lidera dobrych praktyk i zmian w gospodarce
- większy nacisk na kierunki współpracy gospodarczej: Azja i Afryka
- zwalczanie nieuczciwej konkurencji, także podatkowej
- ograniczanie szarej strefy:
-- zmniejszenie limitu transakcji gotówkowych między przedsiębiorcami z 15 do 1 tys. euro
-- uregulowanie prostytucji, aby odebrać ją mafii
- uporządkowanie Skarbu Państwa
-- komercjalizacja nieskomercjalizowanych jeszcze przedsiębiorstw państwowych
-- prywatyzacja lub komunalizacja niepotrzebnych "resztówek", z wyłączeniem niektórych sektorów (np. przemysłu obronnego)
- modernizacja infrastruktury energetycznej
Pakiet dla Równości
- promowanie pracodawców stosujących praktyki równościowe
- 45-procentowa kwota udziału kobiet w radach nadzorczych spółek giełdowych
- wprowadzenie prawdziwej edukacji równościowej do programów nauczania (w ramach istniejących przedmiotów)
- wykorzystanie administracji publicznej i skarbu państwa jako liderów dobrych praktyk.
Pakiet dla Regionów
- oparta na dialogu i porozumieniu techniczna, tematyczna i terytorialna restrukturyzacja górnictwa
- krajowa polityka miejska
- dywersyfikacja ośrodków centralnych - nie wszystkie centralne instytucje muszą znajdować się w Warszawie
Pakiet dla Środowiska
- większy nacisk na energię odnawialną (poprzez państwowe spółki energetyczne)
- rozwój energetyki rozproszonej
- edukacja ekologiczna w szkołach
Pakiet dla Instytucji
- zmiany w administracji rządowej:
-- dofinansowanie
-- rozszerzenie kompetencji UKR na urzędy terenowe
-- większa orientacja na klienta
- wprowadzenie pełnego budżetu zadaniowego w ciągu 5 lat
- w miarę możliwości - uzyskanie co najmniej zerowego salda pierwotnego (bez wydatków na obsługę długu) sektora finansów publicznych (a nie tylko budżetu państwa)
- dofinansowanie służb mundurowych
- stworzenie strategii antykorupcyjnej
- osiągnięcie instytucjonalnej i prawnej gotowości do przyjęcia euro
- nowa, antycykliczna reguła wydatkowa
Pakiet dla Podatnika
- realizacja Pakietu Zmian Podatkowych
-- rejestr dłużników podatkowych
-- wyższe odsetki za zwłokę w niektórych przypadkach (np. niezłożenie deklaracji)
-- usprawnienie egzekucji
-- generalnie wzmacnianie sprzętowe i kadrowe administracji podatkowej i celnej
-- działania edukacyjne
-- informatyzacja kontroli ksiąg podatkowych
-- przepisy o zagranicznej spółce kontrolowanej
-- status rzetelnego podatnika dający większe prawa tym, którzy rzetelnie wywiązują się z obowiązków podatkowych
-- komórki wsparcia podatnika w urzędach skarbowych
-- uczynienie urzędów skarbowych instytucjami bardziej usługowymi niż obecnie
-- portal podatkowy - obsługa podatników przez Internet
-- likwidacja NIP dla mających PESEL albo KRS
-- ułatwienia związane z zapłatą podatku (zapłata karta, zapłata przez osobę trzecią)
-- niższe stawki odsetek dla tych, którzy sami się zgłoszą swoją pomyłkę
- intensywniejsza walka z wyłudzeniami VAT, w tym przez rozszerzenie odwrotnego obciążenia
- ujednolicenie obniżonych stawek VAT 5 i 7% w jedną.
Pakiet dla Edukacji
- doposażenie bibliotek w szkołach podstawowych, m.in. w nowości wydawnicze
- wprowadzenie kursów np. dla absolwentów liceów, aby mogli łatwiej odnaleźć się na rynku pracy
- nowe zasady przyznawania dotacji na badania naukowe
- likwidacja tzw. żywności śmieciowej ze sklepików szkolnych |
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Aleksander Niełów
Lewica
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 879
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pią 20:41, 30 Sty 2015 Temat postu: |
|
|
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
Strategia "Wspólna Przyszłość" to pierwsza od wielu lat próba stworzenia spójnej i faktycznie realizowanej strategii społeczno-gospodarczej dotyczącej rozwoju Polski. Rozwoju polskiej gospodarki, ale nie tylko. Także rozwoju instytucji, świadomości obywatelskiej czy ekologicznej. To wszystko się ze sobą łączy i nie sposób tego rozdzielić.
Strategia "Wspólna Przyszłość", której tekst jest już Wysokiej Izbie znany, składa się z trzech zasadniczych elementów: diagnozy, celów i środków. Ta kolejność jest niezwykle ważna, bo bez właściwej diagnozy nie można wyznaczyć dobrych celów. A nie znając celów trudno jest zaaplikować jakiekolwiek recepty.
Obecnie jednym z głównych problemów jest niezrównoważenie rozwoju. Nasz rozwój jest obecnie niezrównoważony we wszystkich trzech aspektach: społecznym, terytorialnym i ekologicznym. W sensie społecznym oznacza to rosnące nierówności dochodowe i majątkowe między biednymi i bogatymi. W sensie terytorialnym oznacza to rosnące różnice w poziomie rozwoju między poszczególnymi regionami. W sensie środowiskowym oznacza to, że nadal zbyt duży jest jest ekologiczny koszt naszego rozwoju.
Z niezrównoważeniem społecznym wiąże się problem bariery popytowej. Wysokie bezrobocie, niskie płace, i niepewne zatrudnienie, często na umowach śmieciowych. To wszystko powoduje, że ludzie wydają mniej, niż gospodarka jest w stanie wytworzyć. Oznacza to, że przedsiębiorcy również zarabiają mniej, niż mogliby zarabiać. I przez to mniej mogą zatrudniać pracowników i mniej im mogą płacić. I koło się zamyka.
Nie pomaga nam już tak bardzo jak dawniej eksport. Bo choć nadal zarabiamy mało, to już trochę za dużo, by konkurować tylko ceną. To jest z kolei pułapka średniego dochodu. Zarabiamy za dużo, by wzrost napędzać tanim eksportem i jednocześnie za mało, by napędzać go silnym popytem wewnętrznym.
Również wielkim problemem jest demografia. Ubywa nas, i to coraz szybciej. Więcej Polaków z kraju wyjeżdża niż do niego wraca. Więcej nas umiera, niż się rodzi.
Innym, również wielkim problemem jest nierówność płci na rynku pracy i nie tylko. Płacimy z tego powodu ogromne koszty społeczne i gospodarcze. Niepotrzebnie.
Tak się w skrócie przedstawiają najważniejsze problemy. Co jest celem? Likwidacja tych problemów. Obniżenie bezrobocia, przyspieszenie wzrostu gospodarczego, wyrównanie salda migracji, zwiększenie dzietności.
Jak to chcemy osiągnąć? W tym celu przygotowaliśmy dziewięć pakietów.
Pakiet dla Pracy - ma za zadanie pomóc w obniżeniu bezrobocia oraz spowodować, że praca będzie stabilniejsza i lepiej płatna. Stąd propozycję dotyczące ograniczenia umów śmieciowych i pracy tymczasowej, a także gruntownej zmiany form i metod działania publicznych służb zatrudnienia.
Pakiet dla Rodziny - ma za zadanie stworzyć warunki do tego, aby młodzi Polacy nie decydowali się tak często jak obecnie na wyjazd z kraju oraz do tego, aby częściej decydowali się oni na poczęcie dziecka. Te cele będą realizowane przez Pakiet dla Pracy w tym zakresie, w jakim dostępność, pewność i jakość pracy na te decyzje wpływają. A wpływają.
Pakiet dla Gospodarki to grupa propozycji, która ma pomóc przestawić polską gospodarkę z torów montowania na tory tworzenia. Oraz z grubej konkurencyjności kosztowej na bardziej subtelną konkurencyjność jakościową czy związaną z innowacjami. Znajdują się w niej także propozycje dotyczące zmniejszenia szarej strefy.
Pakiet dla Równości to grupa propozycji, która ma na celu zmniejszenie różnic w statusie płci. Są tu działania dotyczące rynku pracy, ale także dotyczące edukacji.
Pakiet dla Środowiska - chcemy, aby rozwój polskiej gospodarki był zrównoważony także ekologicznie. Stąd tutaj również są propozycje dotyczące energetyki. Ale jest też mowa o edukacji. Ponieważ świadomość ekologiczna jest podstawowym warunkiem tego, aby środowisko było chronione należycie.
Pakiet dla Regionów. Bardzo zależy nam na tym, aby poszczególne regiony miały maksymalnie równe szanse rozwojowe. Nieprzypadkowo również w tym pakiecie znalazł się punkt dotyczący górnictwa. Uważamy, że nie wolno kopalń, które są na Śląsku restrukturyzować z gabinetów w Warszawie. Tu potrzebne jest także spojrzenie regionalne. Udział regionalnego i lokalnego samorządu.
Pakiet dla Instytucji. Jednym z najważniejszych warunków dobrego rozwoju gospodarki jest odpowiednia jakość instytucji. Zarówno tych grubych jak urzędy i służby tajne i jawne, jak i tych w innym znaczeniu - dotyczących reguł gry. Poprawianie jakości instytucji jest koniecznie potrzebne do tego, abyśmy w naszym rozwoju mogli piąć się coraz wyżej.
Pakiet dla Podatnika. On składa się z dwóch części. Część pierwsza to Pakiet Zmian Podatkowych, który już jest stopniowo realizowany. Druga część to propozycje, które w PZP się nie znalazły. Wśród nich jest propozycja ujednolicenia obniżonych stawek podatkowych. Uważamy, że różnica w wysokości między stawką 5- i 7-procentową jest bardzo niewielka. Sens utrzymywania dwóch tak podobnych stawek jest wątpliwy. Można bez większej trudności połączyć te stawki w jedną, ustawioną na takiej wysokości, by Polacy na tej zmianie nie stracili.
Pakiet dla Edukacji. On dotyczy tego, od czego zależy przyszłość naszego kraju - edukacji i wychowania młodzieży. Jego zadaniem jest poprawa jakości polskiej edukacji.
Panie Marszałku! Wysoki Sejmie!
Ja tylko pokrótce przedstawiłem treść Strategii "Wspólna Przyszłość". Nazwa tego dokumentu jest nieprzypadkowa. Zależy nam na tym, aby ta strategia była naprawdę wspólna. Bo nie ma być to strategia dla rządu, ale dla Polski.
Stąd także bardzo zależy nam na partycypacji w tej debacie ze strony klubów opozycyjnych - także poprzez zgłaszanie własnych propozycji. Każda dobra i możliwa do zrealizowania propozycja zostanie do tej strategii włączona.
Dziękuję.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mikołaj Liściowski
Nowa Prawica
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 4329
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pią 22:59, 30 Sty 2015 Temat postu: |
|
|
Panie marszałku!
Wysoka Izbo!
Oczywiście cieszę się, że taka strategia rozwojowa w ogóle się pojawiła. Jednakże nie wszystkie propozycje przedstawione w niej są naszym zdaniem dobre, a innych ważnych rozwiązań zabrakło. Moim zdaniem pan wicepremier Niełów za mało opowiedział nam o samych propozycjach reform, a jedynie mówił o celach. Postaram się teraz przedstawić, o co nam konkretnie chodzi, co chcielibyśmy zmienić w tej strategii.
Cele strategii są oczywiście słuszne i z nimi jak najbardziej Nowa Prawica się zgadza, dlatego też nie będę się nimi zajmował.
Propozycje, które nam się nie podobają, to przede wszystkim te z "Pakietu dla Pracy". Przede wszystkim moment wejścia w życie zmian dotyczących oskładkowania umów cywilnoprawnych jest naszym zdaniem zbyt szybki. Powinien to być najwcześniej rok 2024, gdyż wcześniej nie uda się wprowadzić odpowiednich rozwiązań systemowych. Poza tym likwidację tzw. "Umów śmieciowych" uważamy, podobnie jak i wielu specjalistów za złą propozycję. Zamiast do zmniejszenia bezrobocia, czego chce rząd doprowadzi to tylko do jego zwiększenia. Już samo ich oskładkowanie do tego doprowadzi, dlatego i ta propozycja nie cieszy się naszym uznaniem, a już na pewno nie obie na raz. Przywracanie wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy, gdy dobrze działają one jako prywatne także jest złym pomysłem.
Kolejnym, naszym zdaniem niepotrzebnym pomysłem jest "Pakiet dla równości" Tzw. parytety w radach nadzorczych nie są naszym zdaniem potrzebne. Są dziedziny, gdzie kobiet jest po prostu mniej i nie ma potrzeby sztucznie wymuszać zwiększanie ich obecności tam. Nie wiemy także, co kryje się pod pojęciem "edukacji równościowej i obawiamy się, że jest to zakamuflowany pomysł wprowadzania do szkół w szerszym zakresie ideologii gender. Ta z kolei jest naszym zdaniem zła i na pewno nie możemy jej poprzeć. Są ważniejsze problemy w edukacji, niż promowanie równości.
Część innych propozycji także została naszym zdaniem w strategii zbyt słabo wyjaśniona i oczekujemy tutaj szerszej informacji ze strony przedstawicieli rządu na temat proponowanych rozwiązań.
Tak jak mówiłem, w części "Pakietów" jest naszym zdaniem za mało propozycji i praktycznie nic one nie wnoszą. Tak jest chociażby z edukacją. Wyniki tegorocznych matur pokazały, że w tej dziedzinie mamy duży problem, skoro nie zdała ich aż jedna trzecia absolwentów szkół średnich. Naszym zdaniem należy odejść od wprowadzonej jeszcze za rządów minister Hall reformy, która wprowadziła profile w liceum. Oczywiście nie całkowicie, ale liczba godzin części przedmiotów, szczególnie ścisłych powinna zostać zwiększona. Dzisiaj bowiem na przykład na profilu matematyczno-fizycznym często jest tylko jedna godzina chemii, tyle samo co przedmiotów typu edukacja seksualna, czy WOK. To powinno się zmienić. W części szkół to kierunkowanie poszło jeszcze dalej i jest wprowadzane już w szkołach podstawowych. Tutaj powinno dojść do dużych zmian. I nie załatwi sprawy zakazywanie"śmieciowej żywności" .
Mamy także wiele innych propozycji. Przede wszystkim należy napisać nową ustawę o działalności gospodarczej, wzorując się na tzw. "ustawie Wilczka", tak, aby państwo jak najmniej ingerowało w wolny rynek. Proponujemy w tym zakresie także przywrócenie zasady milczącej zgody. W zakresie pracy i polityki społecznej proponujemy przeprowadzenie reformy emerytalnej, likwidującej przywileje. Im szybciej to zrobimy, tym lepiej. Można także wprowadzić prace publiczne, w celu zmniejszenia bezrobocia. W zamian za zasiłki ludzi sprzątaliby ulice i wykonywali prace porządkowe. Jeśli chodzi o podatki, to proponujemy likwidację PIT i wprowadzenie podatku od funduszu wynagrodzeń.
Liczę, że nasze uwagi zostaną uwzględnione w strategii.
Dziękuję.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Aleksander Niełów
Lewica
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 879
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Sob 13:06, 31 Sty 2015 Temat postu: |
|
|
Waldemar Witkowski
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
Niestety nie jest prawdą, że prywatne agencje pracy działają lepiej niż działały powiatowe i wojewódzkie urzędy pracy. Nie ma żadnych dowodów, że w wyniku nastąpienia nimi urzędów, nastąpiła jakakolwiek poprawa na rynku pracy. Wręcz przeciwnie - dane statystycznie niezbicie pokazują, że od momentu likwidacji urzędów pracy drastycznie wzrosła liczba pracowników tymczasowych. To bardzo groźne zjawisko, ponieważ praca tymczasowa jest z natury rzeczy niepewna i słabo płatna.
Ponadto,wydarzenia zeszłoroczne, kiedy zbankrutowała agencja Jobhouse, która obsługiwała kilkanaście powiatów na Mazowszu i Pomorzu, i te powiaty musiały na gwałt szukać nowych agencji - te wydarzenia pokazują, że powierzanie takich delikatnych usług publicznych podmiotom prywatnym, działającym na zasadach biznesowych, jest bardzo dużym ryzykiem.
Poza tym, my chcemy jedynie dać samorządom wybór - czy chcą ryzykować, powierzając te usługi prywatnym podmiotom, czy chcą robić to metodami publicznymi.
Przywrócenie wojewódzkich urzędów pracy wiąże się z tym, że one wykonują zadania związane z nadzorem nad agencjami zatrudnienia. Po ich likwidacji te zadania przejęły więc same agencje zatrudnienia. Jest to oczywisty konflikt interesów, który należy ukrócić.
Co do ograniczenia umów śmieciowych, to było to wielokrotnie wyjaśniane. Praca niepewna, słabo płatna i bez ubezpieczenia jest czymś, co hamuje rozwój gospodarczy. Zasada jest bardzo prosta: pracownicy wydają tyle, ile zarabiają, a przedsiębiorcy zarabiają tyle, ile płacą pracownikom.
Wiemy jednak, że odejście od umów śmieciowych i pracy tymczasowej musi być możliwie łagodne. Dlatego właśnie proponujemy wprowadzenie do podatków dochodowych ulgi, która zmniejszy obciążenie podatkowe pracodawcom zwiększającym zatrudnienie. Chcemy, aby ta ulga była tak skonstruowana, by łapała także przechodzenie z umów śmieciowych i pracy tymczasowej na normalne, bezpośrednie zatrudnianie w ramach stosunku pracy.
Propozycja reformy emerytalnej jest propozycją bardzo ogólną. Domniemywam jednak, że miała by ona wyglądać podobnie, jak Nowa Prawica proponowała niedawno. Niestety, taki kierunek uważam za nie do przyjęcia.
Zresztą, zmiany w systemie emerytalnym są przeprowadzane. Obecnie przecież wdrażana jest likwidacja obowiązku członkostwa w OFE, która poprawia bezpieczeństwo przyszłych emerytur i zmniejsza obciążenie finansów publicznych, czyli naszych wspólnych finansów.
Uważam również, że wypłacanie zasiłków dla bezrobotnych tylko tym, którzy podejmują prace publiczne, byłoby dużym błędem. Jeżeli ktoś zamiata ulicę, to w tym momencie nie szuka pracy. Natomiast w ramach reformy metod działania publicznych służb zatrudnienia na pewno znajdzie się wiele nowych albo ulepszonych form aktywizacji bezrobotnych. Rozważamy m. in. takie propozycje, jak bon na zasiedlenie, bon stażowy czy grant na telepracę.
Dziękuję.
Aleksander Niełów
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
Nie będzie potrzeby wprowadzania żadnych nadzwyczajnych środków w rodzaju milczącej zgody, jeżeli usprawnimy działanie administracji publicznej. Wymaga to jednak pewnych niepopularnych działań - dofinansowania i wzmocnienia kadrowego, a także działań bardziej neutralnych w społecznym odbiorze, jak poszerzenie kompetencji Urzędu Kadrowego Rzeczypospolitej na urzędy terenowe administracji rządowej. Zarówno te pierwsze rzeczy, jak i te drugie zamierzamy realizować.
Również uważam, że błędem byłaby likwidacja podatku PIT. Jest to obecnie jedno z najważniejszych narzędzi redystrybucji dochodów, dzięki któremu można minimalizować nierówności społeczne. Jego likwidacja prowadziłaby zatem do pogłębienia społecznych nierówności, co w sposób zdecydowany obróciłoby się przeciwko wzrostowi gospodarczemu.
Dziekuję.
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|