Renata Charleson
Porozumienie Centrum "Razem"
Dołączył: 23 Lut 2014
Posty: 2568
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Sob 14:40, 10 Maj 2014 Temat postu: [Rząd] O ośrodkach doradztwa rolniczego |
|
|
Sylwester Tułajew
Przechodzimy do debaty nad projektem rządowym
Cytat: | Ustawa o jednostkach doradztwa rolniczego
Art. 1.
Ustawa określa organizację, zadania i zasady działania jednostek doradztwa rolniczego.
Art. 2.
1. Jednostkami doradztwa rolniczego jest: 16 wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego, których terytorialny zasięg działania obejmuje obszar województwa właściwego ze względu na siedzibę tego ośrodka, zwane dalej „ośrodkami doradztwa”.
2. Jednostki doradztwa rolniczego są państwowymi jednostkami organizacyjnymi posiadającymi osobowość prawną, prowadzącymi doradztwo rolnicze obejmują- ce działania w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi, rynków rolnych oraz wiejskiego gospodarstwa domowego, mające na celu poprawę poziomu dochodów rolniczych oraz podnoszenie konkurencyjności rynkowej gospodarstw rolnych, wspieranie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, a także podnoszenie poziomu kwalifikacji zawodowych rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich.
3. Jednostki doradztwa rolniczego nie odpowiadają za zobowiązania Skarbu Pań- stwa. Skarb Państwa nie odpowiada za zobowiązania jednostek doradztwa rolni- czego.
Art. 3.
1. Ośrodek doradztwa podlega właściwemu miejscowo marszałkowi.
2. Właściwy miejscowo marszałek nadaje, w drodze zarządzenia, statut ośrodkowi doradztwa.
3. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi, po zasięgnięciu opinii właściwych marszałków, określi, w drodze rozporządzenia, nazwy i siedziby oraz ramowy statut ośrodków doradztwa, uwzględniając w szczególności zapewnienie realizacji zadań jednostek doradztwa rolniczego na terytorium całego kraju, a także jednolitą organizację i sposób działania tych jednostek.
Art. 4.
1. Ośrodki doradztwa w ramach zadań z zakresu doradztwa rolniczego:
1) prowadzą szkolenia dla rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich, w szczególności w zakresie:
a) stosowania nowoczesnych metod agrotechnicznych, hodowli oraz przetwórstwa rolnospożywczego,
b) rozwiązywania problemów technologicznych i organizacyjno-ekonomicznych gospodarstw rolnych,
c) rachunkowości w gospodarstwach rolnych, d) rolnictwa ekologicznego,
e) rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich,
f) unowocześniania wiejskiego gospodarstwa domowego,
g) ubiegania się o przyznanie pomocy finansowanej lub współfinansowanej ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej lub innych instytucji krajowych lub zagranicznych,
h) modernizacji gospodarstw rolnych, poprawy jakości artykułów rolno- spożywczych i ich przetwórstwa oraz wzmocnienia pozycji rolników na rynku,
i) zarządzania gospodarstwem rolnym,
j) promocji produktów lokalnych i regionalnych;
2) prowadzą działalność informacyjną wspierającą rozwój produkcji rolniczej;
3) prowadzą działalność w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich;
4) udzielają pomocy rolnikom i innym mieszkańcom obszarów wiejskich w zakresie sporządzania dokumentacji niezbędnej do uzyskania pomocy, o której mowa w pkt 1 lit. g;
5) prowadzą analizy rynku artykułów rolno-spożywczych i środków produkcji oraz gromadzą i upowszechniają informacje rynkowe w tym zakresie;
7) upowszechniają metody produkcji rolniczej i stylu życia przyjaznych dla
środowiska;
upowszechniają rozwój agroturystyki i turystyki wiejskiej oraz prowadzą
promocję wsi jako atrakcyjnego miejsca wypoczynku;
9) współdziałają w realizacji zadań wynikających z programów rolno- środowiskowych oraz programów działań mających na celu ograniczenie odpływu azotu ze źródeł rolniczych;
10) prowadzą analizy przemian w zakresie poziomu i jakości produkcji rolniczej i funkcjonowania gospodarstw rolnych oraz upowszechniają wyniki tych analiz w pracy doradczej.
3. Jednostki doradztwa rolniczego realizują zadania z zakresu doradztwa rolnicze- go, o których mowa w ust. 1 i 2, nieodpłatnie.
4. W ramach doradztwa rolniczego jednostki doradztwa rolniczego mogą odpłatnie wykonywać usługi, w szczególności w zakresie:
1) prowadzenia:
a) ksiąg rachunkowych i dokumentacji niezbędnej w rachunkowości w gospodarstwach rolnych,
b) działalności promocyjnej gospodarstw rolnych, w szczególności agroturystycznych lub ekologicznych,
c) kursów przygotowujących do uzyskania tytułów kwalifikacyjnych w zawodach przydatnych do prowadzenia działalności rolniczej,
d) działalności:
- wydawniczej,
- poligraficznej,
- laboratoryjnej,
- hotelarskiej i gastronomicznej,
- szkoleniowej niezwiązanej z realizacją zadań, o których mowa w ust. 1 i 2,
e) gospodarki pasiecznej;
2) organizacji targów, wystaw, pokazów, konferencji i innych przedsięwzięć upowszechniających wiedzę rolniczą, nowe technologie produkcji i promujących produkty i wyroby przetwórstwa rolno-spożywczego;
3) sporządzania:
a) opracowań oceny możliwości inwestycyjnych gospodarstw rolnych, b) analiz i opracowań ekonomicznych, finansowych i technologicznych, c) oceny użyteczności maszyn rolniczych,
d) planów nawozowych lub planów przechowalnictwa nawozów natural- nych,
e) planów rolno-środowiskowych,
f) planów przestawienia gospodarstwa rolnego na produkcję metodami ekologicznymi lub planów produkcji w gospodarstwach ekologicznych;
4) wypełniania wniosków lub innych dokumentów niezbędnych do ubiegania się o przyznanie pomocy finansowanej lub współfinansowanej ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej lub innych instytucji krajowych i zagranicznych.
5. Jednostki doradztwa rolniczego wykonują zadania, o których mowa w ust. 1 i 2, samodzielnie.
Art. 5.
1. Ośrodki doradztwa realizują zadania z zakresu doradztwa rolniczego:
1) zgodnie z przygotowanymi sposobami działania, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1;
2) uwzględniając kierunki rozwoju wyznaczone w regionalnych i lokalnych programach rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich, ustalanych przez wła- ściwe organy samorządu terytorialnego.
2. Jednostki doradztwa rolniczego przy realizacji zadań współpracują z:
1) Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa;
2) Agencją Rynku Rolnego;
3) Agencją Nieruchomości Rolnych;
4) Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego oraz Zakładem Ubezpieczeń
Społecznych;
5) bankami, w szczególności bankami spółdzielczymi, bankami zrzeszającymi banki spółdzielcze oraz izbą gospodarczą zrzeszającą banki spółdzielcze;
6) izbami rolniczymi oraz Krajową Radą Izb Rolniczych;
7) regionalnymi zarządami gospodarki wodnej;
placówkami oświatowymi w zakresie prowadzenia szkoleń zawodowych wynikających z potrzeb lokalnego rynku pracy;
9) lokalnymi i regionalnymi organizacjami wspierania przedsiębiorczości;
10) szkołami, szkołami wyższymi, jednostkami badawczo-rozwojowymi i placówkami naukowymi Polskiej Akademii Nauk;
11) organami administracji rządowej i jednostkami samorządu terytorialnego;
12) związkami zawodowymi i społeczno-zawodowymi organizacjami rolników;
13) zagranicznymi instytucjami doradztwa rolniczego i zagranicznymi instytu- cjami wspomagającymi rozwój gospodarstw rolnych i obszarów wiejskich;
14) środkami masowego przekazu.
Art. 6.
1. Organem jednostki doradztwa rolniczego jest dyrektor powoływany i odwoły- wany przez właściwego marszałka
2. Kandydat na dyrektora jednostki doradztwa rolniczego wyłaniany jest w drodze konkursu.
3. Dyrektora jednostki doradztwa rolniczego powołuje się na okres 5 lat.
4. Jeżeli organ, który powołał dyrektora jednostki doradztwa rolniczego, zamierza odwołać go przed upływem okresu, o którym mowa w ust. 3, zasięga opinii w tym zakresie Rady, o której mowa w art. 9 ust. 1, działającej przy tej jednostce doradztwa rolniczego.
5. Rada przedkłada opinię, o której mowa w ust. 4, w terminie 14 dni od dnia otrzymania informacji o zamiarze odwołania dyrektora. W przypadku niewydania opinii w terminie 14 dni, wymóg zasięgnięcia opinii uważa się za spełniony.
6. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi określi, w drodze rozporządzenia:
1) kwalifikacje osób ubiegających się o stanowisko dyrektora jednostki doradztwa rolniczego, mając na względzie zapewnienie prawidłowej pracy tej jednostki;
2) warunki i tryb przeprowadzania konkursu na stanowisko dyrektora jednostki doradztwa rolniczego, w szczególności sposób ogłaszania konkursu, skład i zadania komisji konkursowej oraz sposób wyłaniania kandydata na stanowisko dyrektora, mając na względzie prawidłowe przeprowadzenie konkursu.
7. Marszałek województwa, w drodze rozporządzenia, warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników jednostek doradztwa rolniczego, w tym dyrektora.
8. Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 7, określi w szczególności warunki ustalania i wypłacania:
1) wynagrodzenia zasadniczego pracowników;
2) innych, poza wynagrodzeniem zasadniczym, składników uzasadnionych zwłaszcza szczególnymi właściwościami lub warunkami wykonywanej pra- cy, kwalifikacjami zawodowymi pracowników, z tym że wysokość składni- ka wynagrodzenia, którego przyznanie uwarunkowane będzie długością przepracowanego okresu, o ile taki składnik zostanie określony, nie może przekroczyć 20% wynagrodzenia zasadniczego;
3) innych świadczeń związanych z pracą, w tym takich, które mogą być uza- leżnione od okresów przepracowanych przez pracownika; w szczególności może to dotyczyć nagrody jubileuszowej i jednorazowej odprawy pieniężnej przysługującej pracownikowi, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę z tytułu niezdolności do pracy lub na emeryturę.
Art. 7.
1. Dyrektor jednostki doradztwa rolniczego może mieć jednego zastępcę którego powołuje i odwołuje, na wniosek jej dyrektora, organ, któremu podlega ta jednostka.
2. Organ, któremu podlega jednostka doradztwa rolniczego, na wniosek dyrektora ośrodka, tworzy oddziały ośrodka.
3. Strukturę organizacyjną, w tym zadania poszczególnych komórek organizacyj- nych jednostki doradztwa rolniczego, określa regulamin organizacyjny ustalony przez jej dyrektora z poszanowaniem zasady minimalnego zatrudnienia względem obowiązków.
4. Regulamin organizacyjny zatwierdza organ, któremu podlega jednostka do- radztwa rolniczego.
Art. 8.
1. Dyrektor jednostki doradztwa rolniczego kieruje tą jednostką, w szczególności:
1) opracowuje corocznie plan działania jednostki doradztwa rolniczego;
2) reprezentuje jednostkę doradztwa rolniczego na zewnątrz;
3) zarządza mieniem jednostki doradztwa rolniczego.
2. W ramach planu działania, o którym mowa w ust. 1, wyodrębnia się:
1) program rocznej działalności doradczej jednostki doradztwa rolniczego;
2) plan finansowy jednostki doradztwa rolniczego.
3. Decyzje dyrektora w sprawach dotyczących mienia i gospodarki finansowej jednostki doradztwa rolniczego, przekraczające zakres zwykłego zarządu, w szczególności zbycie mienia, w tym użytkowania wieczystego, nabytego w trybie przepisów ustawy, wymagają zgody organu, któremu podlega jednostka doradztwa rolniczego.
4. Zwalnia się jednostki doradztwa rolniczego z obowiązku uiszczania opłaty rocz- nej z tytułu użytkowania wieczystego nabytego w trybie przepisów ustawy.
Art. 9.
1. Przy jednostce doradztwa rolniczego działa Rada Społeczna Doradztwa Rolniczego, zwana dalej „Radą”.
2. Rada jest organem opiniodawczo-doradczym dyrektora jednostki doradztwa rolniczego.
3. Do zadań Rady należy:
1) opiniowanie planu działania, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1, i sprawozdania z realizacji tego planu;
2) zgłaszanie wniosków w sprawach dotyczących funkcjonowania jednostki doradztwa rolniczego.
4. Kadencja Rady trwa 5 lat.
5. W skład Rady wchodzi 9 członków,
a) 1 przedstawiciel ministra właściwego do spraw rozwoju wsi,
b) 1 przedstawiciel marszałka województwa
c) 2 przedstawicieli właściwej miejscowo izby rolniczej,
d) 2 przedstawicieli zgłoszonych przez związki zawodowe rolników,
e) 1 przedstawiciel zgłoszony przez szkoły wyższe i jednostki badawczo- rozwojowe,
f) 2 przedstawicieli szkół ponadgimnazjalnych kształcących dla potrzeb rolnictwa.
6. Członków Rady powołuje i odwołuje marszałek
7. W skład Rady wchodzą wyłącznie osoby, które:
1) korzystają z pełni praw publicznych;
2) mają co najmniej średnie wykształcenie;
3) nie zostały skazane za przestępstwo popełnione umyślnie.
8. Rada działa na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez organ, któremu podlega jednostka doradztwa rolniczego.
9. Obsługę organizacyjno-techniczną Rady zapewnia właściwa dla niej jednostka doradztwa rolniczego.
Art. 10.
1. Członkom Rady przysługuje zwrot kosztów przejazdu
2. Środki finansowe na pokrycie kosztów 1, dyrektor jednostki doradztwa rolniczego uwzględnia w planie finansowym tej jednostki.
Art. 11.
1. Jednostka doradztwa rolniczego prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach środków pochodzących z:
1) dotacji budżetowych;
2) przychodów uzyskiwanych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej;
3) przychodów z innych źródeł, w szczególności z tytułu darowizn, zapisów, spadków oraz środków finansowych pochodzenia zagranicznego i odsetek bankowych od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych.
2. Jednostki doradztwa rolniczego otrzymują z budżetu państwa dotacje podmiotowe na wykonywanie zadań z zakresu doradztwa rolniczego, o których mowa w art. 4 ust. 1 i 2, w tym na wynagrodzenia dla pracowników i utrzymanie jednostek.
3. Środki finansowe, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, przeznacza się na finansowanie działalności jednostki doradztwa rolniczego.
4. Jednostka doradztwa rolniczego prowadzi rachunkowość zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o rachunkowości.
Art. 12.
1. Dyrektor jednostki doradztwa rolniczego przedkłada do zatwierdzenia organowi, któremu ta jednostka podlega:
1) plan działania, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 - w terminie do dnia 30 listopada roku poprzedzającego rok, na który ten plan został sporządzony;
2) sprawozdanie z realizacji planu działania, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 - w terminie do dnia 31 stycznia roku następującego po roku, który sprawozdanie obejmuje.
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi określi, w drodze rozporządzenia, sposób prowadzenia gospodarki finansowej oraz sporządzania planu finansowego jednostek doradztwa rolniczego, mając na uwadze zapewnienie właściwego wykorzystania środków finansowych tych jednostek.
Art. 13.
1. Wysokość wynagrodzenia za wykonywanie usług, o których mowa w art. 4 ust.
4, określa cennik zatwierdzany, na wniosek dyrektora jednostki doradztwa rolni- czego, przez organ, któremu ta jednostka podlega.
2. Zatwierdzony cennik podaje się do wiadomości w siedzibie jednostki doradztwa rolniczego i w jej komórkach organizacyjnych.
3. Cennik przed przekazaniem do organu, o którym mowa w ust. 1, podlega zaopiniowaniu przez Radę.
Art. 14.
Organ, któremu podlega jednostka doradztwa rolniczego, kontroluje i ocenia działalność tej jednostki oraz pracę jej dyrektora i Rady.
Art. 15.
1. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi może, w drodze rozporządzenia, nałożyć na jednostkę doradztwa rolniczego obowiązek realizacji dodatkowych zadań z zakresu doradztwa rolniczego innych niż określone w art. 4 ust. 1 i 2, mając na względzie realizację szczególnie ważnych celów gospodarczych lub społecznych albo potrzeby obrony kraju.
2. W przypadku nałożenia dodatkowych zadań, o których mowa w ust. 1, jednostkom doradztwa rolniczego zapewnia się na ich realizację środki finansowe z budżetu państwa.
Art. 16.
1. Organ, któremu podlega jednostka doradztwa rolniczego, powierza, na okres 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, wyznaczonej przez siebie osobie pełnienie obowiązków dyrektora tej jednostki.
2. Organ, któremu podlega jednostka doradztwa rolniczego, przeprowadza konkurs na stanowisko dyrektora tej jednostki w okresie wskazanym w ust. 1.
Art. 17.
1. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi powoła Komisję Inwentaryzacyjną, która ustali i sporządzi wykaz mienia:
1) Krajowego Jednostka doradztwa Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich oraz jego oddziałów;
2) Regionalnych Centrów Doradztwa Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich oraz wszystkich ich jednostek organizacyjnych.
2. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi powoła Komisję Inwentaryzacyjną w terminie miesiąca od dnia wejścia w życie ustawy.
3. Komisja Inwentaryzacyjna działa do czasu zakończenia realizacji zadania, o którym mowa w ust. 1.
Art. 18.
1. Właściwy miejscowo marszałek powoła komisję inwentaryzacyjną, która ustali i sporządzi wykaz mienia wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego, ośrodków doradztwa rolniczego oraz wszystkich ich jednostek organizacyjnych.
2. Właściwy miejscowo marszałek powołuje komisję inwentaryzacyjną w terminie miesiąca od dnia wejścia w życie ustawy.
3. Komisja inwentaryzacyjna działa do czasu zakończenia realizacji zadania, o którym mowa w ust. 1.
Art. 22.
Ilekroć w obowiązujących przepisach jest mowa o:
1) Krajowym Jednostka doradztwa Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich w Brwinowie lub oddziałach Krajowego Jednostka doradztwa Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich w Poznaniu i Krakowie - rozumie się przez to Jednostka doradztwa;
2) regionalnych centrach doradztwa rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich, wojewódzkich ośrodkach doradztwa rolniczego lub o ośrodkach doradztwa rolniczego - rozumie się przez to ośrodki doradztwa.
Art. 23.
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w dzienniku ustaw
1) ustawa z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego traci moc.
|
Cytat: | Uzasadnienie
Aktualna ustawa opiera się na działaniu ośrodków w systemie centralizacji a odwraca się od kluczowego zadania czyli pomocy rolnikom. Projekt rządu w tej sprawie, likwiduje centralny ośrodek doradztwa w Brwinowie jako zbędny i zajmujący się nie do końca jasną działalnością. Dodatkowo w ośrodkach zmniejszamy liczbę kadr kierowniczych i zarządczych oraz uściślamy kompetencje ośrodków.
Kolejnym ważnym punktem jest przekazanie kompetencji nadzoru nad ośrodkami w ręce Marszałków Województw a nie tak jak dotychczas gdzie ODR są w kompetencjach wojewody który siłą rzeczy nie ma tak dobrego przepływu informacji jak marszałek województwa i samorządy.
|
Cytat: | Krótkie stresczenie
-Decentralizacja ośrodków
-Uściślenie kompetencji
-Zmniejszenie liczby kierowników i zarządców
-Oddanie w kompetencje marszałka województwa zamiast wojewody. |
Ostatnio zmieniony przez Renata Charleson dnia Sob 14:41, 10 Maj 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|