|
www.rzeczpospolita2015.fora.pl Symulacja Polityczna
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mikołaj Liściowski
Nowa Prawica
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 4329
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pią 10:57, 03 Sty 2014 Temat postu: Odrzucenie weta prezydent |
|
|
Pani prezydent Maria Stern zawetowała ustawę o reformie emerytalnej. Przechodzimy do debaty nad odrzuceniem tego weta. Posłowei mogą zgłaszać poprawki do ustawy:
Cytat: | Ustawa o reformie emerytalnej z 2017 roku
Rozdział I Ogólne zasady wypłacania emerytur
Art. 1. Wszyscy pracujący zawodowo obywatele Rzeczypospolitej Polskiej za wyjątkiem sędziów, prokuratorów są zobowiązani uiszczać składki emerytalne w ZUS i dowolnym OFE, bądź tylko w ZUS.
Art. 2. Składki emerytalne uiszcza nie pracodawca a pracownik.
Art. 3. Ilekroć w ustawie mowa o płatniku, chodzi o płatnika składek emerytalnych.
Art. 4. Płatnik uiszcza składki emerytalne w dowolnej, określonej przez samego siebie wysokości, będącej jednak wyższą od jednej piątej obowiązującej płacy minimalnej raz w miesiącu.
Art. 5. Wysokość miesięcznej emerytury określa się dzieląc sumę pieniędzy uzbieranych przez płatnika w trakcie całego okresu płacenia składek z uwzględnieniem inflacji, przez liczbę miesięcy dzielącą wiek przejścia na emeryturę płatnika a oczekiwaną długość życia w roku przejścia na emeryturę, z uwzględnieniem różnic w oczekiwanej długości życia między poszczególnymi płciami.
Art. 6. Płatnik sam wybiera moment w którym chce przejść na emeryturę. Nie może jednak przejść na emeryturę przed ukończeniem 50 roku życia.
Art. 7. Wszelkie świadczenia emerytalne, o których mowa w ustawie wypłaca Zakład Ubezpieczeń Społecznych z Funduszu Ubezpieczeń społecznych.
Art. 8. Ilekroć w ustawie mowa o podstawie wymiaru emerytury, rozumie się przez to wysokość emerytury wyliczona według zasad nakreślonych w artykule 5.
Art. 9. Każdemu płatnikowi po opłacaniu składek przez minimalnie 35 lat w przypadku kobiet i 40 w przypadku mężczyzn, bez względu na wysokość zebranych składek przysługuje emerytura minimalna w wysokości połowy płacy minimalnej.
Rozdział II Emerytury sędziowskie i prokuratorskie.
Art. 10. Sędziowie i prokuratorzy będący w stanie spoczynku otrzymują uposażenie w wysokości wysokości wyliczonej analogicznie jak w art. 5. ustawy.
Art. 11. Artykuł 7 nie dotyczy sędziów i prokuratorów już będących w stanie spoczynku, a dopiero przyszłych.
Art. 12. Aby otrzymywać uposażenie, sędziowie i prokuratorzy muszą płacić w okresie pracy co miesiąc składki emerytalne do ZUS w wysokości odpowiedniej, jak opisana w art. 4.
Art. 13. Sędziowie i prokuratorzy mogą również zrezygnować z uposażenia w stanie spoczynku na rzecz członkostwa w systemie emerytalnym opisanym w rozdziale I.
Art. 14. Uposażenie sędziów i prokuratorów, którzy dotąd nie płacili składek z racji innych przepisów wylicza się uznając, jakoby płacili cały czas składkę w wysokości ustalonej podczas pierwszej wpłaty składki.
Rozdział III Emerytury mundurowe
Art. 15. Emeryturę mundurową otrzymuje funkcjonariusz zwolniony ze służby w Policji, Wojsku, Urzędzie Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego, Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, Straży Granicznej, Biurze Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej lub w Służbie Więziennej, który ma ustalone prawo do emerytury policyjnej.
Art. 16. Emerytury mundurowe są wypłacane na takich samych zasadach co emerytury sędziowskie i prokuratorskie, z uwzględnieniem artykułów 17, 18, 19, 20 i 21.
Art. 17. Emeryturę o 3 proc. podstawy podwyższa się za każdy rok służby pełnionej w warunkach szczególnie zagrażających życiu i zdrowiu.O ten sam wskaźnik podwyższa się emeryturę za każdy rozpoczęty miesiąc pełnienia służby na froncie w czasie wojny oraz w strefie działań wojennych.
Art. 18. Emeryturę podwyższa się o 20 proc. podstawy wymiaru emerytowi, którego inwalidztwo pozostaje w związku ze służbą.
Art. 19. Emeryturę podwyższa się o 4 proc. podstawy wymiaru za każdy rok służby pełnionej bezpośrednio: w składzie personelu latającego na samolotach i śmigłowcach, w składzie załóg nawodnych jednostek pływających, w charakterze skoczków spadochronowych i saperów lub w służbie wywiadowczej za granicą.
Art. 20. Emeryturę podwyższa się o 5 proc. podstawy wymiaru za każdy rok służby pełnionej bezpośrednio w charakterze nurków i płetwonurków oraz w zwalczaniu fizycznym terroryzmu.
Art. 21. W przypadku emerytur mundurowych emerytura minimalna przysługuje po ukończeniu 56 roku życia, przy czym aby ja uzyskać mundurowy musiał opłacać składki przez co najmniej 30 lat.
Art. 22. Mundurowi, którzy rozpoczęli pracę przed 1 stycznia 2019 roku mogą wybrać wypłacanie emerytur w wysokości obowiązującej według dotychczasowych zasad lub według zasad określonych w ustawie.
Art. 23. Wszyscy mundurowi, bez względu na moment rozpoczęcia służby muszą płacić składki emerytalne.
Rozdział IV Otwarte Fundusze Emerytalne
Art. 24. Otwarte Fundusze Emerytalne mają prawo pobierać prowizję do 33% od zysku uzyskanego przez płatnika z ich funkcjonowania.
Art. 25. Pozostałe zasady funkcjonowania OFE są niezmienione.
Rozdział V Przepisy przejściowe
Art. 26. Ustawa nie dotyczy osób, które w wyniku obecnych przepisów mają przejść na emeryturę do 1 stycznia 2021 roku.
Art. 27. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2019 roku, za wyjątkiem artykułu 6, który wchodzi w życie 1 stycznia 2021 roku. |
Debata trwa do godziny 11:00 6 stycznia
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mikołaj Liściowski
Nowa Prawica
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 4329
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pią 11:28, 03 Sty 2014 Temat postu: |
|
|
Na mównicę wchodzi Paweł Poncyliusz:
Panie marszałku!
Wysoka izbo!
Zdaniem Nowej Prawicy reforma emerytalna jest trudna, ale konieczna. Jako wnioskodawcy przeprowadziliśmy rozmowy ze związkami zawodowymi i uwzględniliśmy w projekcie ich postulaty. Jednak części obywateli, w tym prezydent Marii Stern nadal ustawa nie zadowala. W naszej ocenie to weto jest jednak spowodowane ostatnim zmniejszeniem poparcia dla działań prezydent. Prezydent bojąc się, ze nie uzyska reelekcji zawetowała ustawę, aby nie przeprowadzać niepopularnej, ale jednak potrzebnej reformy i w konsekwencji nie stracić poparcia.
W każdym bądź razie biorąc pod uwagę uzasadnienie tego weta postanowiliśmy zgłosić kilka poprawek. Oto tekst ustawy z poprawkami:
Cytat: | Ustawa o reformie emerytalnej z 2017 roku
Rozdział I Ogólne zasady wypłacania emerytur
Art. 1. Wszyscy pracujący zawodowo obywatele Rzeczypospolitej Polskiej za wyjątkiem sędziów, prokuratorów są zobowiązani uiszczać składki emerytalne w ZUS i dowolnym OFE, bądź tylko w ZUS.
Art. 2. Składki emerytalne uiszcza nie pracodawca a pracownik.
Art. 3. Ilekroć w ustawie mowa o płatniku, chodzi o płatnika składek emerytalnych.
Art. 4. Płatnik uiszcza składki emerytalne w dowolnej, określonej przez samego siebie wysokości, będącej jednak wyższą od jednej piątej obowiązującej płacy minimalnej raz w miesiącu.
Art. 5. Wysokość miesięcznej emerytury określa się dzieląc sumę pieniędzy uzbieranych przez płatnika w trakcie całego okresu płacenia składek z uwzględnieniem inflacji, przez liczbę miesięcy dzielącą wiek przejścia na emeryturę płatnika a oczekiwaną długość życia w roku przejścia na emeryturę, z uwzględnieniem różnic w oczekiwanej długości życia między poszczególnymi płciami.
Art. 6. Płatnik sam wybiera moment w którym chce przejść na emeryturę. Nie może jednak przejść na emeryturę przed ukończeniem 50 roku życia.
Art. 7. Wszelkie świadczenia emerytalne, o których mowa w ustawie wypłaca Zakład Ubezpieczeń Społecznych z Funduszu Ubezpieczeń społecznych.
Art. 8. Ilekroć w ustawie mowa o podstawie wymiaru emerytury, rozumie się przez to wysokość emerytury wyliczona według zasad nakreślonych w artykule 5.
Art. 9. Każdemu płatnikowi po opłacaniu składek przez minimalnie 35 lat w przypadku kobiet i 40 w przypadku mężczyzn, bez względu na wysokość zebranych składek przysługuje emerytura minimalna w wysokości połowy płacy minimalnej.
Art. 10. Uchyla się artykuł 88 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela.
Art. 11. Uchyla się ustawę z dnia 19 grudnia 2008 roku o emeryturach pomostowych.
Art. 12. Emeryturę podwyższa się o 15% podstawy wymiaru emerytury osobom, które według dotychczasowych przepisów miały prawo do emerytury pomostowej.
Art. 13. Emerytury waloryzuje się na dotychczasowych zasadach.
Rozdział II Emerytury sędziowskie i prokuratorskie.
Art. 14. Sędziowie i prokuratorzy będący w stanie spoczynku otrzymują uposażenie w wysokości wysokości wyliczonej analogicznie jak w art. 5. ustawy.
Art. 15. Artykuł 7 nie dotyczy sędziów i prokuratorów już będących w stanie spoczynku, a dopiero przyszłych.
Art. 16. Aby otrzymywać uposażenie, sędziowie i prokuratorzy muszą płacić w okresie pracy co miesiąc składki emerytalne do ZUS w wysokości odpowiedniej, jak opisana w art. 4.
Art. 17. Sędziowie i prokuratorzy mogą również zrezygnować z uposażenia w stanie spoczynku na rzecz członkostwa w systemie emerytalnym opisanym w rozdziale I.
Art. 18. Uposażenie sędziów i prokuratorów, którzy dotąd nie płacili składek z racji innych przepisów wylicza się uznając, jakoby płacili cały czas składkę w wysokości ustalonej podczas pierwszej wpłaty składki.
Rozdział III Emerytury mundurowe
Art. 19. Emeryturę mundurową otrzymuje funkcjonariusz zwolniony ze służby w Policji, Wojsku, Urzędzie Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego, Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, Straży Granicznej, Biurze Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej lub w Służbie Więziennej, który ma ustalone prawo do emerytury policyjnej.
Art. 20. Emerytury mundurowe są wypłacane na takich samych zasadach co emerytury sędziowskie i prokuratorskie, z uwzględnieniem artykułów 21, 22, 23, 24 i 25.
Art. 21. Emeryturę o 3 proc. podstawy podwyższa się za każdy rok służby pełnionej w warunkach szczególnie zagrażających życiu i zdrowiu.O ten sam wskaźnik podwyższa się emeryturę za każdy rozpoczęty miesiąc pełnienia służby na froncie w czasie wojny oraz w strefie działań wojennych.
Art. 22. Emeryturę podwyższa się o 20 proc. podstawy wymiaru emerytowi, którego inwalidztwo pozostaje w związku ze służbą.
Art. 23. Emeryturę podwyższa się o 4 proc. podstawy wymiaru za każdy rok służby pełnionej bezpośrednio: w składzie personelu latającego na samolotach i śmigłowcach, w składzie załóg nawodnych jednostek pływających, w charakterze skoczków spadochronowych i saperów lub w służbie wywiadowczej za granicą.
Art. 24. Emeryturę podwyższa się o 5 proc. podstawy wymiaru za każdy rok służby pełnionej bezpośrednio w charakterze nurków i płetwonurków oraz w zwalczaniu fizycznym terroryzmu.
Art. 25. W przypadku emerytur mundurowych emerytura minimalna przysługuje po ukończeniu 56 roku życia, przy czym aby ja uzyskać mundurowy musiał opłacać składki przez co najmniej 30 lat.
Art. 26. Mundurowi, którzy rozpoczęli pracę przed 1 stycznia 2019 roku mogą wybrać wypłacanie emerytur w wysokości obowiązującej według dotychczasowych zasad lub według zasad określonych w ustawie.
Art. 27. Wszyscy mundurowi, bez względu na moment rozpoczęcia służby muszą płacić składki emerytalne.
Rozdział IV Otwarte Fundusze Emerytalne
Art. 28. Otwarte Fundusze Emerytalne mają prawo pobierać prowizję do 33% od zysku uzyskanego przez płatnika z ich funkcjonowania.
Art. 25. Pozostałe zasady funkcjonowania OFE są niezmienione.
Rozdział V Przepisy przejściowe
Art. 29. Ustawa nie dotyczy osób, które w wyniku obecnych przepisów mają przejść na emeryturę do 1 stycznia 2021 roku.
Art. 30. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2019 roku, za wyjątkiem artykułu 6, który wchodzi w życie 1 stycznia 2021 roku. |
Proszę wszystkich posłów o głosowanie za odrzuceniem weta prezydent.
Dziękuję.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Halina Bożyszkiewicz
Prawo i Sprawiedliwość
Dołączył: 05 Gru 2013
Posty: 4247
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 1/3
|
Wysłany: Pią 14:35, 03 Sty 2014 Temat postu: |
|
|
Na mównicę wchodzi Halina Bożyszkiewicz
Panie marszałku!
Wysoka izbo!
Z tej mównicy reprezentując PiS jasno wyraziłam sprzeciw wobec tego projektu. Nic się nie zmieniło od tamtego czasu. Poprzemy weto pani prezydent.
Dziękuję
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Maria Stern
Prezydent RP
Dołączył: 13 Cze 2013
Posty: 3495
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Sob 9:42, 04 Sty 2014 Temat postu: |
|
|
Cytat: | Przedstawicielka Kancelarii Prezydent RP Elżbieta Bieńkowska wchodzi na mównicę:
Panie Marszałku!
Wysoka Izbo!
Na sam początek pragnę podkreślić, że Prezydent RP Maria Stern nie zawetowała ustawy o reformie emerytalnej tylko po to, żeby podnieść swoje notowania - to kłamstwo, zwłaszcza, że Prezydent jest jedną z najlepiej ocenianych polityków w kraju. Zawetowała ustawę, bo miała ku temu powody, które zaraz przedstawię. To wszystko będzie jak najbardziej wiarygodne, na podstawie analizy Instytutu Rzeczy Wspólnych.
W pierwszym artykule ustawa zrównuje wszystkich pracujących zawodowo obywateli w obowiązku ubezpieczenia emerytalnego. Nie precyzuje jednak, kogo należy rozumieć jako "pracującego obywatela Rzeczypospolitej". Nie odnosi się też w tym zakresie do przepisów szczególnych. W kontekście braku przepisów derogacyjnych jest to problem, który musiałby być rozwiązany na poziomie stosowania prawa, co może wiązać się z różnicami w interpretacji przez różne organy rentowe i ogólną niepewnością. Ze względu na istnienie preferencyjnych systemów czy warunków dla pewnych grup, budzi to także wątpliwości natury konstytucyjnej.
Warto zwrócić uwagę, że obowiązkowi temu mają podlegać tylko obywatele polscy. W połączeniu z tym, że ustawa nawet nie wspomina o ubezpieczeniu dobrowolnym innym niż dla sędziów i prokuratorów, będzie to stanowić problem dla pracujących w Polsce obywateli innych państw.
Zmiana w instytucji płatnika sprowadza konieczność odprowadzania składki przez ubezpieczonego. Nakłada więc na ubezpieczonych nowe obowiązki, nie ułatwiając wcale życia pracodawcom, bo ci i tak będą obliczać i opłacać składki na pozostałe ubezpieczenia społeczne. Pozostawienie ubezpieczonemu swobodnego wyboru proporcji między składką odprowadzaną do ZUS a składką odprowadzaną do OFE uniemożliwia jakiekolwiek wiarygodne prognozy co do wpływu tej części reformy na finanse publiczne.
Wprowadzenie możliwości samodzielnego decydowania o wysokości składki przez wszystkich ubezpieczonych, z zachowaniem minimum 1/5 minimalnego wynagrodzenia spowoduje, że pogorszy się sytuacja finansowa najmniej zarabiających obywateli i prawdopodobnie zmniejszą się przychody FUS z tytułu składki emerytalnej, co spowoduje konieczność przekazywania z budżetu państwa większej dotacji. Wprowadzenie zróżnicowania przewidywanej długości życia kobiet i mężczyzn spowoduje, że emerytury mężczyzn będą wyższe niż dotychczas, a emerytury kobiet - niższe.
Przepis mówiący, że wszelkie świadczenia emerytalne określone w ustawie wypłaca ZUS z FUS jest problematyczny w kontekście OFE. Można się tylko domyślać, czy oznacza on, że kapitał z OFE ma być przekazany do FUS i kiedy ma być on przekazany. Ponadto obciąża on dodatkowo FUS, ponieważ zwiększenie emerytury do poziomu minimalnej emerytury jest obecnie finansowane z budżetu państwa.
Przepisy ustawy dotyczące sędziów i prokuratorów są wątpliwe konstytucyjnie. Chodzi przede wszystkim o objęcie nowymi zasadami osób, które już pełnią funkcję sędziego bądź prokuratora. Dziwna jest także konstrukcja dobrowolności płacenia składek przez sędziów i prokuratorów. Nie mają oni takiego obowiązku, ale jeśli chcą otrzymywać uposażenie w stanie spoczynku - muszą to robić. Można też mieć wątpliwości, czy wynikająca ze zmian, niższa niż obecnie, wysokość uposażeń w stanie spoczynku dostatecznie zabezpiecza konstytucyjną zasadę niezawisłości sędziów.
Limit 33% prowizji od zysku, jaką będą mogły pobierać OFE, wydaje się być nieproporcjonalnie wysoki do niewielkiego ryzyka, jakie one ponoszą. Jest to tym bardziej niezrozumiałe, że pozostałe zasady działania OFE, także te dotyczące opłat, pozostają niezmienione.
Ustawa obejmuje swoim działaniem wszystkie osoby, które na podstawie dotychczasowych przepisów nie osiągną wieku emerytalnego przez 1 stycznia 2021. Do tego grona zaliczają się także osoby, które urodziły się przed 1 stycznia 1969, którym reforma z 1999 r. dała w pewnym stopniu możliwość pozostania w warunkach starego systemu. Może to budzić pewne wątpliwości natury konstytucyjnej. Ponadto ustawa nie odnosi się do waloryzacji. Słowa "z uwzględnieniem inflacji", ze względu na ich kontekst, należy interpretować jako odnoszące się tylko do sumy składek będącej podstawą obliczenia emerytury.
Ponadto ustawa nie odnosi się do takich instytucji jak subkonto, które jest waloryzowane w tempie nominalnego przyrostu PKB, czy kapitał początkowy, który był obliczany dla osób ubezpieczonych przed 1 stycznia 1999 w sposób oparty na obliczaniu emerytur w starym systemie. Sama likwidacja subkonta, wynikająca ze sposobu obliczania emerytury, negatywnie wpłynie na wysokość świadczeń.
Dziękuję. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mikołaj Liściowski
Nowa Prawica
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 4329
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Sob 10:32, 04 Sty 2014 Temat postu: |
|
|
Na mównicę wchodzi Paweł Poncyliusz
Panie marszałku!
Wysoka Izbo!
W odpowiedzi na słowa minister Bieńkowskiej postanowiliśmy zgłosić kolejne poprawki. Oto tekst ustawy z ich uwzględnieniem:
Cytat: | Ustawa o reformie emerytalnej z 2017 roku
Rozdział I Ogólne zasady wypłacania emerytur
Art. 1. Wszyscy pracujący zawodowo obywatele Rzeczypospolitej Polskiej za wyjątkiem sędziów, prokuratorów są zobowiązani uiszczać składki emerytalne w ZUS i dowolnym OFE, bądź tylko w ZUS.
art. 2. Za pracującego zawodowo obywatela RP uważa się osobę wykonującą pracę przynoszącą zysk.
art. 3. Do systemu mogą także dobrowolnie dołączyć inne osoby nieujęte w ustawie.
Art.4. Składki emerytalne uiszcza nie pracodawca a pracownik.
Art. 5. Ilekroć w ustawie mowa o płatniku, chodzi o płatnika składek emerytalnych.
Art.. 6. Płatnik uiszcza składki emerytalne w dowolnej, określonej przez samego siebie wysokości, będącej jednak wyższą od jednej dziesiątej jego miesięcznych dochodów raz w miesiącu.
Art. 7. Wysokość miesięcznej emerytury określa się dzieląc sumę pieniędzy uzbieranych przez płatnika w trakcie całego okresu płacenia składek z uwzględnieniem inflacji, przez liczbę miesięcy dzielącą wiek przejścia na emeryturę płatnika a oczekiwaną długość życia w roku przejścia na emeryturę, z uwzględnieniem różnic w oczekiwanej długości życia między poszczególnymi płciami.
Art. 8. Płatnik sam wybiera moment w którym chce przejść na emeryturę. Nie może jednak przejść na emeryturę przed ukończeniem 50 roku życia.
Art. 9. Wszelkie świadczenia emerytalne, o których mowa w ustawie wypłaca Zakład Ubezpieczeń Społecznych z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Art. 10. Ilekroć w ustawie mowa o podstawie wymiaru emerytury, rozumie się przez to wysokość emerytury wyliczona według zasad nakreślonych w artykule 5.
Art. 11. Każdemu płatnikowi po opłacaniu składek przez minimalnie 35 lat w przypadku kobiet i 40 w przypadku mężczyzn, bez względu na wysokość zebranych składek przysługuje emerytura minimalna w wysokości połowy płacy minimalnej.
Art. 12. Uchyla się artykuł 88 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela.
Art. 13. Uchyla się ustawę z dnia 19 grudnia 2008 roku o emeryturach pomostowych.
Art. 14. Emeryturę podwyższa się o 15% podstawy wymiaru emerytury osobom, które według dotychczasowych przepisów miały prawo do emerytury pomostowej.
Art. 15. Emerytury waloryzuje się na dotychczasowych zasadach.
Rozdział II Emerytury sędziowskie i prokuratorskie.
Art. 16. Sędziowie i prokuratorzy będący w stanie spoczynku otrzymują uposażenie w wysokości wysokości wyliczonej analogicznie jak w art. 7. ustawy.
Art. 17. Artykuł 18 nie dotyczy sędziów i prokuratorów już będących w stanie spoczynku, a dopiero przyszłych.
Art. 18. Aby otrzymywać uposażenie, sędziowie i prokuratorzy muszą płacić w okresie pracy co miesiąc składki emerytalne do ZUS w wysokości odpowiedniej, jak opisana w art. 6.
Art. 19. Sędziowie i prokuratorzy mogą również zrezygnować z uposażenia w stanie spoczynku na rzecz członkostwa w systemie emerytalnym opisanym w rozdziale I.
Art. 20. Uposażenie sędziów i prokuratorów, którzy dotąd nie płacili składek z racji innych przepisów wylicza się uznając, jakoby płacili cały czas składkę w wysokości ustalonej podczas pierwszej wpłaty składki.
Rozdział III Emerytury mundurowe
Art. 21. Emeryturę mundurową otrzymuje funkcjonariusz zwolniony ze służby w Policji, Wojsku, Urzędzie Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego, Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, Straży Granicznej, Biurze Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej lub w Służbie Więziennej, który ma ustalone prawo do emerytury policyjnej.
Art. 22. Emerytury mundurowe są wypłacane na takich samych zasadach co emerytury sędziowskie i prokuratorskie, z uwzględnieniem artykułów 23, 24, 25, 26 i 27.
Art. 23. Emeryturę o 3 proc. podstawy podwyższa się za każdy rok służby pełnionej w warunkach szczególnie zagrażających życiu i zdrowiu.O ten sam wskaźnik podwyższa się emeryturę za każdy rozpoczęty miesiąc pełnienia służby na froncie w czasie wojny oraz w strefie działań wojennych.
Art. 24. Emeryturę podwyższa się o 20 proc. podstawy wymiaru emerytowi, którego inwalidztwo pozostaje w związku ze służbą.
Art. 25. Emeryturę podwyższa się o 4 proc. podstawy wymiaru za każdy rok służby pełnionej bezpośrednio: w składzie personelu latającego na samolotach i śmigłowcach, w składzie załóg nawodnych jednostek pływających, w charakterze skoczków spadochronowych i saperów lub w służbie wywiadowczej za granicą.
Art. 26. Emeryturę podwyższa się o 5 proc. podstawy wymiaru za każdy rok służby pełnionej bezpośrednio w charakterze nurków i płetwonurków oraz w zwalczaniu fizycznym terroryzmu.
Art. 27. W przypadku emerytur mundurowych emerytura minimalna przysługuje po ukończeniu 56 roku życia, przy czym aby ja uzyskać mundurowy musiał opłacać składki przez co najmniej 30 lat.
Art. 28. Mundurowi, którzy rozpoczęli pracę przed 1 stycznia 2019 roku mogą wybrać wypłacanie emerytur w wysokości obowiązującej według dotychczasowych zasad lub według zasad określonych w ustawie.
Art. 29. Wszyscy mundurowi, bez względu na moment rozpoczęcia służby muszą płacić składki emerytalne.
Rozdział IV Otwarte Fundusze Emerytalne
Art. 30. Otwarte Fundusze Emerytalne mają prawo pobierać prowizję do 20% od zysku uzyskanego przez płatnika z ich funkcjonowania.
Art. 31. Otwarte Fundusze Emerytalne nie mają prawa pobierać żadnego innego wynagrodzenia za zarządzanie pieniędzmi emerytów niż określone w artykule 30
Art.32. Pozostałe zasady funkcjonowania OFE są niezmienione.
Rozdział V Przepisy przejściowe
Art. 33. Uchyla się wszystkie przepisy sprzeczne z ustawą.
Art. 34. Ustawa nie dotyczy osób, które w wyniku obecnych przepisów mają przejść na emeryturę do 1 stycznia 2021 roku.
Art. 35. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2019 roku, za wyjątkiem artykułu 6, który wchodzi w życie 1 stycznia 2021 roku. |
W poprawce wprowadziliśmy do ustawy część przepisów proponowanych przed chwila przez panią Bieńkowską.
Dziękuję.
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|