Forum www.rzeczpospolita2015.fora.pl Strona Główna www.rzeczpospolita2015.fora.pl
Symulacja Polityczna
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

[Rząd] Likwidacja pow. i woj. Urzędów Pracy

 
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum www.rzeczpospolita2015.fora.pl Strona Główna -> Archiwum / Sejm X kadencji / Debaty
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Renata Charleson
Porozumienie Centrum "Razem"



Dołączył: 23 Lut 2014
Posty: 2568
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Sob 11:40, 10 Maj 2014    Temat postu: [Rząd] Likwidacja pow. i woj. Urzędów Pracy

Sylwester Tułajew

Przechodzimy do debaty nad projektem rządowym:

Cytat:
Ustawa o likwidacji powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy

Art. 1
Likwiduje się Powiatowe Urzędy pracy oraz Wojewódzkie urzędy pracy.

Art. 2
Zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, kompetencje zawarte w art. 9 tejże ustawy realizowane są przez samorządy terytorialne na podstawie umów z pozarządowymi agencjami zatrudnienia.
1) Wybór agencji zatrudnienia odbywa się poprzez procedurę przetargową.
2) Dopuszcza się wybór kilku agencji zatrudnienia przez jednostkę samorządową.

Art. 3
Kompetencje urzędów pracy przejmują agencje zatrudnienia z którymi samorząd terytorialny podjął współpracę w ramach umowy zgodnej z art. 2 niniejszej ustawy.
1)Umożliwia się w ramach funduszy przyznanych na promocję zatrudnienia, wypłatę rocznych premii dla agencji zatrudnienia za wykonanie planów we wzroście zatrudnienia w powiecie. Kwota ta jednak nie może wykraczać poza przyznane środki finansowe na realizacje celów przez jednostki samorządowe.

Art. 4
Źródło finansowania dotychczasowych programów promocji zatrudnienia pozostaje bez zmian, zaś programy rządowe oraz samorządowe w zakresie promocji zatrudnienia są kontynuowane według ustanowionego prawa.

Art. 6
Każda jednostka samorządowa odpowiedzialna za prowadzenie promocji zatrudnienia oraz realizacji wymagań zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, zobowiązana jest do tworzenia rokrocznego sprawozdania dotyczącego celowego poziomu bezrobocia na terenie jednostki oraz tworzenia benchmarku z wykonania celu.

Art. 5
W zakresie realizacji powierzonych zadań dotyczących aktywizacji bezrobotnych, prowadzenia promocji zatrudnienia oraz wykonywania poprzez agencje zatrudnienia zadań określonych w przetargu, jednostki samorządowe prowadzą comiesięczną kontrolę na podstawie sprawozdań agencji zatrudnienia.
1)W przypadku niewywiązywania się z powierzonych obowiązków przez agencję zatrudnienia, jednostki samorządowe mają prawo do zerwania umowy na obsługę w zakresie promocji zatrudnienia
2) w przypadku ust. 1) zastrzega się, iż muszą być to rażące uchybienia w prowadzeniu działalności.

Art. 7
Przejęcie kompetencji urzędów pracy przez agencje zatrudnienia następuje po wybraniu agencji zatrudnienia odpowiedzialnej w trybie Art. 2 tejże ustawy, jednak nie wcześniej niż po zakończeniu likwidacji urzędu pracy i przekazaniu wszystkich zadań.
1) Likwidacja urzędu pracy nie może trwać dłużej niż 30 dni od momentu ogłoszenia wygranego przetargu na prowadzenie promocji zatrudnienia na terenie jednostki samorządowej

Art. 8
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w dzienniku ustaw.



Cytat:
Uzasadnienie

Od wielu lat pojawiały się w Polsce projekty likwidacji Urzędów Pracy blokowane często przez samorządy ze względu na fakt, iż w Urzędach Pracy można zatrudniać dosłownie każdego. Nawet nie mającego kompetencji do sprawowania swojej funkcji należycie. Wydaje nam się, że w dobie wolnego rynku Urzędy Pracy powinny funkcjonować na zasadach kapitalistycznych i być do nich dostosowane. Natomiast dotychczas urzędy pracy nastawione były, i są, na system gospodarki centralnie planowanej i rozdzielają stanowiska bez żadnego uzasadnienia. Zdarzają się przypadki gdy np. osoba z wykształceniem ogólnym kierowana jest do stanowisk które w żaden sposób kompetencjami nie pasują do jej umiejętności.

Urzędy pracy są nieefektywne, kosztowne i do tego mają zatrudnienie nieadekwatne do potrzeb. W sytuacji gdy np. kolejki do rejestracji bezrobotnych są wręcz przysłowiowe, na stanowiskach doradców zawodowych gdzie bezrobotni podpisują się na liście, bowiem tak funkcjonują te stanowiska, nie ma żadnych osób.

Rząd nie zamierza i nie chce utrzymywać z kieszeni płatnika nieefektywnych urzędów które mimo wielu programów szkoleniowych i programów naprawczych nie potrafią nadal wykorzystać swoich ustawowych kompetencji do promocji zatrudnienia.

Ustawa wprowadza więc w życie projekt znany z rynków Republiki Federalnej Niemiec a także Wielkiej Brytanii, partnerstwa publiczno-prywatnego gdzie powiaty dysponują możliwością wybierania w drodze konkursu, agencji zatrudnienia które w imieniu Państwa zajmują się odnajdywaniem pracy oraz wdrażaniem programów szkoleń dla bezrobotnych. Model ten funkcjonuje z powodzeniem bowiem osoba bezrobotna po pierwsze często otrzymuje telefon Z agencji zatrudnienia a nie musi koniecznie jeździć do agencji by samemu tych ofert szukać, po drugie agencjom zależy na odnajdywaniu pracy ze względu na roczną ocenę ich działań oraz możliwość otrzymywania przewidzianych w ustawie środków premiowych za zmniejszanie bezrobocia.



Jako, że wiele ustaw rządu prognozujemy wprowadzać w modelu uproszczonym, bo nikt tutaj nie ma zamiaru jak na PRPG ślęczeć tygodniami nad ustawą, będę wrzucał krótki opis ustawy i zmian zamiast rozpisywać się w artykułach


Cytat:
Streszczenie ustawy
- Likwidacja urzędów pracy
-Powiaty w drodze przetargu odnajdują agencje zatrudnienia które przejmują kompetencje urzędów pracy
-Agencje zatrudnienia prowadzą politykę odnajdowania pracy dla bezrobotnych, prowadzenia szkoleń, wdrażania programów zatrudnienia na zlecenie powiatów
-Powiaty są zobowiązane do prowadzenia statystyk dotyczących zmniejszania bezrobocia i co roku muszą ustalać cele jakie chcą wykonać
-Na podstawie wykonania celów ustalają czy agencje zatrudnienia dobrze prowadzą swoją politykę
-Agencje mogą otrzymywać premie za wykonanie benchmarku zmniejszania bezrobocia



[og]Debata trwa do poniedziałkowego południa[/og]


Ostatnio zmieniony przez Renata Charleson dnia Sob 13:40, 10 Maj 2014, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Renata Charleson
Porozumienie Centrum "Razem"



Dołączył: 23 Lut 2014
Posty: 2568
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Sob 11:54, 10 Maj 2014    Temat postu:

Elżbieta Rafalska

Panie Marszałku!
Wysoka Izbo!

Projekt ten zakłada reorganizację systemu promocji zatrudnienia na system wolnorynkowy. Po kilkudziesięciu latach istnienia wolnego rynku w Polsce wszyscy zdajemy sobie sprawę z faktu iż poszukiwanie pracy to często poszukiwanie przez strony internetowe, gazety czy inne środki przekazu ofert pracy. Urzędy pracy de facto w ogóle nie spełniają swojej roli służąc tylko za przekaźniki funduszy z zasiłków na konta bezrobotnych. Każdy wie, że wizyta w urzędzie pracy to tylko podpisanie się na liście a nie efektywne odnajdywanie zatrudnienia.

Środki powinny więc trafiać do agencji zatrudnienia którym z zasady zależeć będzie na odnalezieniu pracy przez bezrobotnego bo z tego będą rozliczane i na podstawie ich działalności będzie kontynuowana ewentualna współpraca. Apelujemy o poparcie projektu.

Dziękuje
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Dobrosław Nowakowski
Nowa Prawica



Dołączył: 07 Mar 2014
Posty: 428
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 21:44, 11 Maj 2014    Temat postu:

Szanowni Państwo!

Istnieje duże zagrożenie, że urzędnicy samorządowi wykorzystają tą ustawę dla swej prywatnej korzyści. Niestety, wiemy jak to jest z przetargami. Takie masowe przetargi pozwolą na masowe przekręty, bowiem ustawa nie ustanawia ogólnych kryteriów przetargów. W dodatku projekt jest nieścisły, gdyż używa słowa "benchmark", słowa nie używany w mowie potocznej i jeśli się nie mylę, nie jest to słowo powszechne w mowie prawnej. Czemu nie ma tu przytoczonej definicji co to jest? Można sięgnąć do słownika PWN, ale tam wyjaśnienie jest dosyć ogólne i nieprzystający do rynku pracy. Oczywiście, nie będę płakał za PUPami, które są fatalnymi instytucjami. Jednak ten projekt nie jest zbyt rozsądny. Pamiętajmy, że projekt nie wprowadza poprawem do innych ustaw, mówiących o WUP i PUP, np. w ustawie o promocji zatrudnienia.
Wspomniany benchmark, do które wracam i udzielenie premie za realizacji celów. Jak widzę, to powiaty same mają wyznaczać sobie cele bezrobocia. Ale co jeśli wyznaczą sobie cel np. spadek bezrobocia o 0,1 puktu procentowego? A realizacja tego "celu" będzie oznaczała wiele zyski dla firmy która wygrała przetarg. W końcu - możliwe jest przecież sztuczne obniżenie bezrobocia, tylko dlatego, żeby uzyskać premię. Już mam kilka takich pomysłów, które można byłoby legalnie tak zrobić i zarobić jako właściciel takiej agencji.
Nie jest też jasne kto ma opłacać ubezpieczenie zdrowotne ubezpieczenego.

Dziękuje.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Renata Charleson
Porozumienie Centrum "Razem"



Dołączył: 23 Lut 2014
Posty: 2568
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 10:14, 12 Maj 2014    Temat postu:

Elżbieta Rafalska

Panie Marszałku
Wysoka Izbo,
Panie Pośle.

Aktualnie Urzędy Pracy całkowicie podlegają samorządom w pełni więc wydaje mi się, że ryzyko "machlojstwa" jest większe niż w prywatnej agencji. Co do przetargów i twierdzeń, że partnerstwo publiczno-prywatne to ostoja machlojstwa i przekrętów.

Trudno mi się z tym zgodzić a już bardziej zdziwiona jestem, że słyszę to z ust posła Nowej Prawicy która walczy o wolny rynek.

Pojęcie tworzenia celów jest nowe i myślę będzie miało pozytywny skutek w roli samorządów w promocji zatrudnienia. Będzie można w ten sposób oceniać efektywność działania powiatów w tym zakresie. Nawet jeżeli spadnie o 0,1% to też będzie to jednak mały ale zawsze spadek. Chyba każdemu samorządowi zależy by obywatel był zatrudniony bo odprowadza podatki do budżetu samorządu prawda?


[og]Projekt, jak z resztą jak WÓŁ napisałem, jest skrócony bo i tak nikt nie czyta ustaw, a ślęczenie kilkanaście dni nad ustawą by ją zrobić na fest to może było ok w PRPG. Tutaj nie widzę najmniejszego celu tym bardziej, że w tydzień nie da rady wyrobić się z pisaniem rozległej ustawy i jednocześnie robić pozostałe rzeczy w grze zanim skończy się miesiąc. Dlatego napisałem krótki opis i uzasadnienie. Dziękuje.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum www.rzeczpospolita2015.fora.pl Strona Główna -> Archiwum / Sejm X kadencji / Debaty Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin