|
www.rzeczpospolita2015.fora.pl Symulacja Polityczna
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Anna Radziwiłł-Schmidt
Umiarkowani
Dołączył: 18 Cze 2013
Posty: 3597
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Bruksela
|
Wysłany: Nie 9:49, 02 Mar 2014 Temat postu: Ministerstwo Oświaty - działania |
|
|
(...)
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Anna Radziwiłł-Schmidt
Umiarkowani
Dołączył: 18 Cze 2013
Posty: 3597
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Bruksela
|
Wysłany: Nie 9:52, 02 Mar 2014 Temat postu: |
|
|
Cytat: | Priorytety Ministerstwa Oświaty - edukacja szkolna
Najważniejszym priorytetem w kwestii edukacji szkolnej nowo utworzonego Ministerstwa Oświaty będzie zniesienie Karty Nauczyciela. - Likwidujemy przywileje, ograniczamy urlopy, stawiamy na wolne kształtowanie zatrudnienia, przy jednoczesnych wymogach wysokich kwalifikacji, restrukturyzujemy zatrudnienie. I zachowujemy święto 14 października - powiedziała minister Marzena Okła-Drewnowicz. - Poparcie dla tej reformy wyraziły samorządy, które muszą dopłacać po kilkaset milionów do przywilejów nauczycielskich.
Priorytetową sprawą dla Marzeny Okły-Drewnowicz jest również cena podręczników szkolnych. - Tutaj użyję słowa kontynuacja, dlatego, że już wiele dobrego się w tej sprawie wydarzyło - przyznała. Podczas pełnienia funkcji minister edukacji narodowej przez Magdalenę Zalewską rozpoczęto prace nad e-podręcznikiem, który ma być dostępny bezpłatnie dla wszystkich uczniów. Zgodnie z rządowym programem "Cyfrowa szkoła" do 2020 r. ma powstać 19 e-podręczników do 14 różnych przedmiotów do wszystkich etapów nauki. - Ciągle jednak uważam, że podręczniki są zbyt drogie i jest to zbyt duże obciążenie dla bardzo wielu polskich rodzin - oceniła Okła-Drewnowicz.
Praktyką wydawców jest sprzedawanie podręczników w pakietach z materiałami dodatkowymi. - Wydawcy sugerują, że te wszystkie materiały dodatkowe są równie ważne i potrzebne - uznała minister oświaty. Tymczasem - jak wyjaśniła Okła-Drewnowicz - Ministerstwo Oświaty dopuszcza wyłącznie podręcznik, wszystko inne jest ofertą dodatkową. - Większość rodziców, ja też, przez bardzo długi czas, żyłam w przekonaniu, że to tworzy pewną całość, bez której nie da się niczego nauczyć dziecka. Nie ma żadnego powodu, aby ten podręcznik był pakietowany. - zaznaczyła.
Minister oświaty dodała, że podręcznika nie będzie - jak dotychczas - wybierać jeden nauczyciel, ale będzie robił to zespół nauczycieli w szkole, w porozumieniu z rodzicami. - Dzisiaj jest tak, że każdy nauczyciel swobodnie wybiera swój podręcznik, co oznacza, że w większych szkołach, gdzie jest kilku nauczycieli przedmiotu, każdy ma swój. W związku z tym, że chcemy, żeby podręczniki były wieloletnie, uważamy, że nie powinien decydować o nich samodzielnie jeden nauczyciel. Powinna to być wspólna decyzja zespołu nauczycieli uczących w danej szkole - powiedziała Okła-Drewnowicz.
Minister oświaty zastrzegła przy tym, że o wyborze konkretnego podręcznika powinni decydować wspólnie nauczyciele uczący w klasach powyżej czwartej. A w przypadku braku porozumienia między nauczycielami co do określonego podręcznika, o jego wyborze powinien zadecydować dyrektor szkoły.
Minister zwróciła też uwagę na potrzebę przygotowania uczniów do wejścia na rynek pracy. - Mówimy o innowacyjności i o tym, że Polska ma się rozwijać. To wszystko stanie się faktem wtedy, kiedy młode pokolenie - wchodząc w dorosłość - będzie dobrze do tego rynku pracy przygotowane. Opieram się na swoich doświadczeniach - człowieka, który wiele lat spędził rozstrzygając różne sprawy, związane z rynkiem pracy. Chciałabym, żeby polska szkoła weszła na nowe tory i żeby ci, którzy będą opuszczali polskie szkoły - oprócz twardych umiejętności posiadania wiedzy, byli również przygotowani, w sensie miękkich umiejętności, do współpracy, przygotowani na ponoszenie porażek - tłumaczyła Okła-Drewnowicz. |
OG: Będzie jeszcze drugi event
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Anna Radziwiłł-Schmidt
Umiarkowani
Dołączył: 18 Cze 2013
Posty: 3597
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Bruksela
|
Wysłany: Pon 18:23, 03 Mar 2014 Temat postu: |
|
|
Cytat: | Priorytety Ministerstwa Oświaty - nauka i szkolnictwo wyższe
Współpraca nauki i gospodarki, poprawa jakości studiów wyższych i dostosowanie ich do rynku pracy, zwalczanie plagiatów i nieuczciwości - to plany resortu oświaty na polu nauki i szkolnictwa wyższego, przedstawione przez minister Marzeną Okłę-Drewnowicz.
- Nauka w polityce rozwoju Polski zajmuje podstawowe i najwyższe miejsce. To jest jeden z tych potencjałów, który chcemy jak najlepiej wykorzystać, i który ma szanse stać się naszą przewagą konkurencyjną - powiedziała wicepremier, minister gospodarki Ilona Antoniszyn-Klik podczas konferencji prasowej w Kancelarii Premiera.
Innowacyjna nauka - innowacyjna gospodarka
- Możemy sięgnąć po duże środki, ale jednym z warunków jest współpraca i współdziałanie trzech środowisk: nauki, przedsiębiorstw i administracji państwowej. Pieniądze z Unii Europejskiej (UE) mogą uczynić gospodarkę innowacyjną, ale konieczne jest wyrobienie tej współpracy - oceniła z kolei Marzena Okła-Drewnowicz.
Środki na innowacyjność i naukę będą pochodziły głównie z funduszy unijnych. Chodzi o fundusze strukturalne m.in. Program Operacyjny Inteligentny Rozwój (POIR), a także program Horyzont 2020, którego budżet wynosi ok. 77 mld euro oraz program Erasmus+, na który łącznie dla całej UE do 2020 roku przeznaczono 14,7 mld euro.
Ministerstwo Oświaty chce wprowadzić w tym roku specjalne bony dla przedsiębiorców na zamawianie kształcenia na uczelniach. Pojawi się również możliwość wykorzystywania przez przedsiębiorców specjalnych bonów na zamawianie innowacyjnych badań. Nowością będą też doktoraty przemysłowe. Przedsiębiorcy będą mogli zamawiać prace doktorskie, których wyniki będą mogli wykorzystać w przyszłości do rozwiązywania problemów swoich firm.
Przystosowanie uczelni do potrzeb rynku pracy
Nastąpią zmiany w kierunkach zamawianych m.in. poprzez włączenie kształcenia kompetencji poszukiwanych przez pracodawców. Wzmocni się rola praktyk i staży studenckich. Każdy student będzie miał obowiązek 3-miesięcznej praktyki. Zostanie wypracowany system śledzenia losów absolwentów, który będzie narzędziem wspierającym dostosowanie uczelni do potrzeb rynku pracy.
Zostanie przygotowany "pakiet dla humanistyki", który zakładałby m.in. włączenie zajęć z obszaru nauk humanistycznych i społecznych do programów studiów na każdym kierunku.
Zwalczanie plagiatów i nieuczciwości
Walka z patologiami poprawi jakoś uczenia i zagwarantuje nadzór nad uczelniami. Umożliwi ona nadawanie i cofanie uprawnień do prowadzenia kierunków studiów. Powstanie portal internetowy "transparentna szkoła wyższa", który będzie zawierał informacje o wszystkich uczelniach wyższych w Polsce. Pozwoli to przyszłym studentom na bardziej świadomy wybór uczelni.
Kreatywny uczeń - kreatywny student
Resort oświaty opracuje program "Kreatywny uczeń - student - obywatel", który pozwoli na innowacyjne i twórcze myślenie podczas całego procesu edukacyjnego. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Dalewin
Dziennikarze
Dołączył: 29 Sty 2014
Posty: 783
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 12:45, 11 Mar 2014 Temat postu: |
|
|
-Mija już kilka miesięcy od kiedy Minister określiła swoje projekty i ścieżkę którą będzie podążać. Czy podjęto już pewne kroki w celu "pchnięcia" oświaty w dobrym kierunku?
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Anna Radziwiłł-Schmidt
Umiarkowani
Dołączył: 18 Cze 2013
Posty: 3597
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Bruksela
|
Wysłany: Wto 14:05, 11 Mar 2014 Temat postu: |
|
|
Cytat: | Rzeczniczka prasowa MO Aneta Przybysz
- W finalnej fazie jest przygotowanie "Pakietu dla humanistyki" - jego założenia zostaną ogłoszone w najdalej w ciągu kilku tygodni. Konsultowana jest także ustawa o zniesieniu Karty Nauczyciela, w niedługim czasie zostanie przedłożona na ręce Marszałek Sejmu. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Anna Radziwiłł-Schmidt
Umiarkowani
Dołączył: 18 Cze 2013
Posty: 3597
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Bruksela
|
Wysłany: Pią 21:56, 14 Mar 2014 Temat postu: |
|
|
Cytat: | Minister Okła-Drewnowicz przedstawiła "Pakiet dla humanistyki"
Zmiana zasad odpłatności za drugi kierunek studiów, włączenie humanistyki i nauk społecznych do programu kierunków zamawianych, umożliwienie studentom wybierania przedmiotów z oferty zajęć ogólnouniwersyteckich - to tylko niektóre z propozycji Ministerstwa Oświaty zawartych w "Pakiecie dla humanistyki". Szefowa resortu oświaty przedstawiła je dziś podczas obrad zainicjowanego przez MO "Okrągłego Stołu Humanistyki".
W debacie na temat kondycji polskiej humanistyki wzięli udział przedstawiciele uczelni, organizacji społecznych oraz administracji publicznej. Podczas spotkania podjęli się m.in. określenia najbardziej palących potrzeb polskiej humanistyki, a także przedyskutowania propozycji MO mających służyć jej rozwojowi.
- Humanistyka jest niezbędna, aby zrozumieć świat oraz samego siebie - podkreśliła otwierając debatę Marzena Okła-Drewnowicz. - Dlatego uważam też, że wymaga wzmocnienia. Chciałabym, żebyśmy podczas tego spotkania wypracowali konkretne, służące jej rozwojowi rozwiązania, które będziemy mogli jak najszybciej wprowadzić w życie - dodała minister oświaty.
Jedną z propozycji jest wprowadzenie zmian w opłatach za drugi kierunek studiów - studenci od samego początku studiów na drugim kierunku będą wiedzieli czy za naukę będą musieli zapłacić, czy będą z opłaty zwolnieni. Resort nauki chce także rozszerzyć liczbę studentów zwolnionych z opłaty za drugi kierunek z 10 proc. do 20 proc. Studenci, którzy na pierwszym, podstawowym kierunku będą w 20 proc. najlepszych, uzyskają uprawnienie do bezpłatnego toku studiów na drugim kierunku.
Ministerstwo proponuje też wprowadzenie przedmiotów humanistycznych jako zajęć do wyboru także na kierunkach technicznych i ścisłych. Student mógłby wybierać zajęcia w wymiarze nie większym niż 3-5 ECTS z oferty ogólnouniwersyteckiej, nie powiązanej ściśle ze studiowanym przez niego kierunkiem. Z kolei studenci kierunków humanistycznych mają być kształceni w zakresie podstaw ekonomii, informatyki, programowania, statystyki czy matematyki. Ministerstwo Oświaty ogłosi też konkurs na najlepsze programy studiów uwzględniające zajęcia ogólnouniwersyteckie.
Tej wiosny Ministerstwo Oświaty ogłosi również kolejną edycję rządowego programu kierunków zamawianych. Resort oświaty chce, by kładły one nacisk również na rozwijanie poszukiwanych przez pracodawców tzw. umiejętności miękkich. - Wspólnie z ekspertami określimy kompetencje , których potrzebuje rynek pracy - np. komunikację, retorykę, autoprezentację. To umożliwi włączenie humanistyki i nauk społecznych w program kierunków zamawianych, na które w latach 2020-2026 rząd przeznaczy ok. 1,2 mld zł - powiedziała Marzena Okła-Drewnowicz.
W marcu rozpoczną się też rozmowy z grupą naukowców, którzy oceniali polskie jednostki naukowe w procesie parametryzacji. - Jesteśmy otwarci na dopracowanie zasad oceny parametrycznej jednostek naukowych w humanistyce i naukach społecznych, tak by jeszcze bardziej uwzględnić ich specyfikę - zaznaczyła Okła-Drewnowicz. - Nowe zasady wypracuje Komitet Ewaluacji Jednostek Naukowych w konsultacji ze środowiskiem. To nie będzie decyzja ministra, ale samych naukowców - dodała minister oświaty.
W przygotowanym przez MO "Pakiecie dla humanistyki" znalazł się również postulat utrzymania Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki na jego obecnym poziomie finansowania. - Zależy nam szczególnie na wieloletnich programach, co jest zgodne z postulatami środowiska. Jednocześnie humanistyka będzie finansowana z innych programów - powiedziała minister oświaty.
Marzena Okła-Drewnowicz będzie też wspierać pomysł wprowadzenia nauczania filozofii w liceach. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Anna Radziwiłł-Schmidt
Umiarkowani
Dołączył: 18 Cze 2013
Posty: 3597
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Bruksela
|
Wysłany: Wto 20:58, 25 Mar 2014 Temat postu: |
|
|
Cytat: | Minister oświaty wzięła udział w konferencji na temat teamingu
Koncepcja Teaming of Excellence dotyczy utworzenia nowych lub istotne wzmocnienie istniejących centrów doskonałości przez najlepsze europejskie jednostki naukowe w regionach słabiej rozwiniętych. W dzisiejszej konferencji "Teaming as a tool for spreading excellence and widening participation" poświęconej temu zagadnieniu obok minister Marzeny Okły-Drewnowicz uczestniczyli przedstawiciele 19 państw UE oraz Komisji Europejskiej.
- Zrównoważony i sprzyjający włączeniu społecznemu rozwój Unii Europejskiej wymaga zmniejszenia zróżnicowania w poziomie naukowym poszczególnych regionów - powiedziała otwierając konferencję minister Marzena Okła-Drewnowicz. Minister wyjaśniła, że jednym z narzędzi, które mogą przybliżyć Wspólnotę do tego celu jest właśnie teaming. Podkreśliła też rolę strony polskiej, która aktywnie przyczyniła się do wprowadzenia tego instrumentu do programu Horyzont 2030.
Dzisiejsza konferencja stała się również okazją do zaprezentowania przez przedstawicieli środowiska naukowego, w tym polskiego, pomysłów na projekty teamingowe łączące najlepsze europejskie jednostki naukowe z regionami słabiej rozwiniętymi pod względem badań naukowych i innowacji.
Oprócz prezentacji wybranych propozycji odbyła się debata m.in. na temat tego, co należy zrobić, aby stymulować udział naukowców i przemysłu z regionów słabiej rozwiniętych w konkursach teaming. Uczestnicy wydarzenia rozmawiali także o tym jak najlepiej zapewnić synergię między polityką spójności UE i programem "Horyzont 2030" oraz jak poszczególne państwa postrzegają rolę zespołów teamingowych w krajowych systemach badań. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Anna Radziwiłł-Schmidt
Umiarkowani
Dołączył: 18 Cze 2013
Posty: 3597
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Bruksela
|
Wysłany: Nie 9:27, 06 Kwi 2014 Temat postu: |
|
|
Cytat: | Marzena Okła-Drewnowicz spotkała się z członkami Stowarzyszenia TOP 500 Innovators
- Wiem, że jesteście bardzo aktywni, bierzecie udział w licznych projektach. Chciałabym skorzystać z waszej wiedzy, bo wiele możemy razem zrobić - powiedziała minister oświaty Marzena Okła-Drewnowicz podczas spotkania z członkami Stowarzyszenia TOP 500 Innovators.
Podczas spotkania przedstawiciele stowarzyszenia opowiadali o swoich doświadczeniach zdobytych na najlepszych uczelniach na świecie, a także o tym, w jaki sposób zdobytą wiedzę wykorzystują w Polsce. Marzena Okła-Drewnowicz zaprosiła ich do współpracy - poprosiła o wyrażanie opinii m.in. na temat tego, jak można bardziej zachęcać polskich naukowców do walki o europejskie granty.
Stowarzyszenie Top 500 Innovators zostało powołane z inicjatywy Absolwentów Programu Ministerstwa Oświaty Top 500 Innovators. To program polegający na 9-tygodniowych stażach na uczelniach, które wiodą prym na świecie, np. Stanford University, University of California w Barkley i University of Cambridge
Program ma na celu podniesienie kwalifikacji polskich kadr sfery B+R w zakresie współpracy z gospodarką, zarządzania badaniami naukowymi oraz komercjalizacji ich wyników. Realizacja projektu powinna przyczynić się do jak najlepszego wykorzystania krajowych i europejskich środków przeznaczonych na badania tak, aby zapewnić transfer wyników prac B+R do gospodarki. |
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|